نشریه پیام آبکار

ابعاد هنری و روان‌شناختی رنگ

ابعاد هنری و روان‌شناختی رنگ

ابعاد هنری و روان‌شناختی رنگ

 نور، روح و جان دنیا را از طریق رنگ‌ها به ما می‌شناساند. تصور زندگی بدون حضور رنگ‌ها بسیار سخت و ملال‌آور است. رنگ‌ها روی افکار، سلامتی، رفتار و حتی روابط ما با دیگران تاثیر می‌گذارند. انسان‌های اولیه ظرف مدت کوتاهی …

مولف ابعاد هنری و روان‌شناختی رنگ :

معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان زیباسازی شهر تهران
ناشر :
هنر معماری قرن
سال نشر :
1392
نور، روح و جان دنیا را از طریق رنگ‌ها به ما می‌شناساند. تصور زندگی بدون حضور رنگ‌ها بسیار سخت و ملال‌آور است. رنگ‌ها روی افکار، سلامتی، رفتار و حتی روابط ما با دیگران تاثیر می‌گذارند. انسان‌های اولیه ظرف مدت کوتاهی پس از شروع دوره‌ی غارنشینی، از رنگ‌ها در ایجاد نشانه‌های تصویری برای ابراز عقاید و مفاهیم خود بهره برده‌اند. رنگ‌ها همیشه ابزار مناسبی جهت بیان احساسات آدمی بوده و هستند. به‌طوری که امروزه نقش رنگ‌ها در جلب توجه مخاطبان در تمامی جلوه‌های بصری، بیش از هر عامل دیگری به نظر می‌رسد.

نخستین بار در قرن هفدهم میلادی، “ایزاک نیوتن”، نور تجزیه شده توسط منشور بلورین مثلث القاعده را تعریف کرد. او متوجه شد که منشور، اشعه نور خورشید را به دسته‌ای از باریکه‌های رنگی تجزیه می‌کند که در مجموع، طیف کاملی از رنگ‌ها پدید می‌آید. این طیف شامل همه رنگ‌ها به جز ارغوانی بود.

یوهان ولفگانگ گوته، فیلسوف، نویسنده و شاعر آلمانی نیز در سال 1792 چرخه‌ی رنگی خویش را منتشر ساخت و در سال 1810، در اثر ماندگار خود، فاربن لهر، نظریه‌اش را مورد رنگ‌ها به دقت شرح داد: “وقتی چشم، رنگی را می‌بیند بلافاصله فعالیتش را شروع می‌کند و عملکردش چنان است که به شکلی ناخودآگاه و اجتناب‌ناپذیر رنگ دیگری ایجاد می‌کند که با پیوستن به حلقه رنگ‌ها، ترتیب حلقه رنگ را کامل می‌کند و این تاثیر متقابل، احساسی از غنای رنگ به انسان می‌بخشد”.

چرخه رنگ‌های گوته متشکل از شش رنگ بود: سرخابی، نارنجی، زرد، آبی و بنفش تیره. دیدگاه گوته در تشریح انرژی نیوتن، اساس نظریه رنگ‌ها در زندگی روزمره و رفتارهای اجتماعی، شناخت ویژگی‌ها و مفاهیم رنگی می‌تواند گام بزرگی در پیوندهای بهتر میان یک اثر و مخاطب آن باشد.

بازگشت به معرفی کتاب

 

انتخاب شما برای همراهی با نشریه خودتان
 ارسال آگهی در نشریه
 ارسال آگهی در سایت
 ارسال آگهی در کانال تلگرامی
 ارسال مقاله
 تهیه گزارش از فعالیت های مجموعه شما و چاپ در نشریه
 اشتراک

تبلیغات در یک مجله تخصصی می‌تواندشما را به سرعت و به راحتی به بازار هدف برساند. خوانندگان (مشتریان احتمالی شما)تمایل دارند مجلات را در اوقات فراغت مطالعه کنند و آن‌ها را به مدت طولانی نگه دارند و به کسب و کار شما شانس زیادی برای جلب توجه می‌دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با راه های ارتباطی ذیل تماس حاصل نمایید:

تلفن تماس دفتر نشریه: 46040794

تلفن همراه نشریه: 09052740278

ایمیل نشریه :

پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید هدف ما کسب رضایت شماست

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

به اشتراک بگذارید: