نشریه پیام آبکار

استفاده از نانوذرات در پوشش‏های نمای ساختمان

مطابق با پیش‎بینی‏ ها، افزودن نانوذرات مهندسی‎شده برای بهبود قابلیت‎های موجود و یا ایجاد قابلیت جدید، پتانسیل قابل‎ملاحظه‎ای فراهم نموده و حتی چندین قابلیت را در آن واحد (مواد با کارکردهای چندگانه) در پوشش‎های نمای ساختمان ایجاد می‎کند.
اطلاعات محدودی درباره استفاده و بهبود قابلیت‎ها در پوشش‎های نما با استفاده از نانو ذرات، در دسترس است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر، بین تولیدکنندگان منتخب پوشش و تولیدکنندگان نانو ذرات، در اروپا نظرسنجی انجام شده است. از این سازندگان، در مورد قابلیت‎های بهبود یافته با  نانو ذرات، مقایسه کیفیت پوشش‎های نمای نانو با انواع مرسوم آن‏ها و دفع پسماند سوال شد.
نتایج نظرسنجی نشان داد که پرمصرف‎ترین نانو ذرات در پوشش‎های نما در اروپا عبارتند از: نقره، دی‎اکسید تیتانیم و دی‎اکسید سیلسیم است. به‎طور کلی محافظت در برابر اشعه ماورای بنفش، دفع آب و آلودگی (آسان تمیزشونده) و خواص ضد میکروبی از رایج‎ترین مزایای مورد توجه پوشش‎ها به‎شمار می‎رود. استفاده از پوشش‎های نمای نانو در بهبود عملکرد زیست‏ محیطی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. هم‎چنین مقایسه بین پوشش‏های مرسوم و پوشش‏های بهبود یافته با نانو در نظرسنجی نتایج گوناگونی دربرداشت: 36% از پاسخ‎دهندگان بهبود قابل ملاحظه، 27% پاسخ‏ دهندگان بهبود جزئی قابلیت و 37% پاسخ‏ دهندگان نیز نسبت به مواد مرسوم بهبود خاصی مشاهده نکردند. برخی از پاسخ‎دهندگان نیز به انواع آزمون‎هایی اشاره نمودند که به‎منظور بررسی کیفی قابلیت پوشش مورد استفاده قرار می‎گیرند. این آزمون‎ها برای درک بهتر قابلیت پوشش‎های نمای نانو می‎تواند مفید واقع شود. پاسخ‎دهندگان در مورد چگونگی کنترل مناسب پسماندهای حاصل از محصولات بهبودیافته با نانو نیز مطمئن نبودند.
🔹 برگردان: رجب علی سراج – دانشگاه تربیت مدرس

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر