نشریه پیام آبکار

انتشار کتاب پیگمنتها و مواد پرکننده به قلم مهندس حمید رقمی

کتاب جدید مهندس حمید رقمی با عنوان ؛پیگمنتها و مواد پرکننده منتشر شد. در پیشگفتار کتاب آمده است:
در نگارش ‌این ‌کتاب‌ سعی براین بود که تاریخچه استفاده ، مکانیزم های سنتز و ساخت با فرمول‌های ‌مربوطه، مشخصات، ویژگیها و کاربردهای پیگمنتهای مهم تشریح گردد، شاید هم بیشتر از این ‌بابت ‌که (حداقل نگارنده) کمتر مطلب ‌علمی دقیق ‌‌و قابل استنادی دراین خصوص در مکتوبات فارسی زبان تاکنون مشاهده نموده است.
نکته ‌دیگری ‌که ‌سعی ‌شده ‌است ‌به ‌آن توجه شود یک ‌طبقه بندی اصولی از انواع پیگمنت‌ها  (غیرآلی‌وآلی) و همچنین‌ مواد پرکننده است ‌که از نظر نگارنده برای یادگیری و اشراف‌ بر موضوع ‌از الزامات است. درهمین خصوص‌جا دارد اشاره شود که‌ تاکنون توسط نگارنده  و طی‌سال‌های ‌متمادی ‌در کتاب‌های ‌دیگر، جزوات ‌و مقالات منتشرشده به مناسبتهای گوناگون، در وبلاگ‌ و در مجلات فارسی مرتبط‌به این موارداشاره شده و تصاویری ازجمله گروه بندی‌های‌ (انواع) پیگمنت‌ها با تفاوت هائی از آنچه که در این کتاب آمده است، به اشتراک ‌گذاشته ‌شده ‌است. علت این تفاوتها را نباید در بی‌دقتی ‌یا حتی‌کم‌دقتی‌نگارنده، بلکه ‌بیشتر در به روز رسانی‌های مطالب جستجو کرد و البته که  قرار نیست (حداقل) در مطالب ‌علمی ‌از (اصل!)”حرف مرد یکی است “تبعیت کنیم، که اگرچنین می بود، یقیناً “اطلاعات منجمد شده ای را” دراختیار قرار داده بودم .
ویژگی‌های ‌فیزیولوژیکی، توکسیکولوژی ‌‌و اکولوژی پیگمنت‌ها‌ بخشهای مهمی ازکتاب است‌ که به علت اهمیت ویژه‌ای که دارد، به آن توجه خاص گردیده است. البته بعید نیست که ‌با فرهنگ ‌رایج ‌در این‌سرزمین ‌زیاد جدی‌گرفته نشود، چه ازطرف کاربران و چه (بخصوص) ازسوی نهادهای مرتبط با سلامت مردم ‌و محیط زیست،که اگر غیر از این می‌بود بحث های “پالم درلبنیات، ارسنیک دربرنج های ‌وارداتی، رنگهای صنعتی در سوهان‌قم، ضایعات مرغ و”تاج خروس” در سوسیس‌ و کالباس، اسید سولفوریک درآبلیمو و این‌آخری”پشم ‌در حلیم”زودتربه سرانجام می‌رسید و با خاطیان برخوردجدی ترمی‌شد!
(البته شاید هم شده است و اینجانب از آن بی اطلاعم ).
موضوع دیگری ‌که ‌به آن توجه جدی شده، مربوط به کالر ایندکس (Colour Index)  است ‌که هم متفاوت بودن پیگمنتهای ‌مشا‌به ‌را “های‌لایت”و هم ردیابی‌ پیگمنت‌ها در در منابع را آسان‌‌تر می‌کند. بالاخره ‌اینکه‌ در تهیه ‌‌و ‌طراحی ‌‌ساختارها- و مشکل‌ترین ‌آنها ،پیگمنت‌های‌آلی، بسیاربه ندرت از”تکنولوژی‌کپی‌پیست” استفاده شده ‌و همه با حساسیت ‌ودقت ‌زیاد و (البته) صرف ‌وقت ‌فراوان توسط نگارنده صورت گرفته است.
🔹
جزئیات بیشتر را در وبلاگ ملاحظه فرمائید 👇
http://chemlack.blogfa.com

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر