نشریه پیام آبکار

بازار جهانی رنگ و پوشش

 در حال حاضر حدود 40 میلیون تن رنگ در سراسر جهان با ارزش تقریبی 120 میلیارد دلار تولید و عرضه می‌گردد و پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 میلادی ارزش کل بازار به 134 میلیارد یورو افزایش یابد.
میزان کل صادرات جهانی رنگ در سال 2014 برابر 54 میلیارد دلار بوده است که سهم صادرات رنگ ایران در جهان تنها 0.2 درصد بوده است. در رابطه با رزین هم صادرات جهانی در سال 2014 برابر 85 میلیارد دلار گزارش شده که سهم ایران کمتر از 0.06 درصد است.
عمده صادرکنندگان برتر جهانی رنگ عبارتند از: آلمان، چین، آمریکا، ژاپن و بلژیک. همچنین بازار صادرات انواع رزین عملا در دست کشورهای آمریکا، آلمان، بلژیک، هلند و چین بوده است.
قاره آسیا بیش از 70 درصد از میزان رشد کلی در زمینه حجم تولید را بر عهده دارد. سهم قاره آسیا از کل بازار مصرف جهانی در حال حاضر 40 درصد است که انتظار می‌رود به‌بیش از 50 درصد تا سال 2030 افزایش یابد.
به‌دلیل رشد سریع بازار آسیا خصوصا چین و هند، بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی، تلاش می‌کنند تا ساخت پوشش‌های جدید و احداث کارخانجات تولید مواد اولیه، در این منطقه انجام گیرد.
در سال‌های 1993 تا 2003 تقاضا برای رنگ در سطح جهان بیشتر از سوی کشورهای رشد یافته صنعتی بود به‌طوری که این کشورها تقریبا یک سوم مصرف جهان را به‌خود اختصاص داده بودند، در صورتی‌که از سال 2003 تاکنون، بیشترین افزایش مصرف در کشورهای در حال توسعه (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که دارای رشد اقتصادی قابل توجه در مقایسه با کشورهای صنعتی پیشرفته می‌باشند، ثبت گردیده است.
تقاضا برای رنگ‌های ساختمانی در کشورهای توسعه یافته در وضعیت فعلی عمدتاً به رنگ‌های تعمیراتی یا برای تجدید رنگ‌آمیزی و پوشش‌هایی که در ارتباط با مدرن سازی ساختمان‌ها مصرف می‌شود، است و این در حالی است که در کشورهای روبه رشد، پروژه‌های ساختمان‌سازی و در نتیجه مصرف رنگ، به‌طور قابل توجه‌ای در حال افزایش است.
در مقیاس جهانی، سرعت رشد تولید ناخالص داخلی و تقاضا برای رنگ و پوشش تقریباً یکسان است. البته این الگو برای اقتصادهای بالغ و نوظهور کمی متفاوت است.
به‌طور کلی، با اجرای قوانین زیست محیطی و توسعه فن آوری‌های تجدیدپذیر و استفاده از ترکیبات پر جامدتر با کارایی نهایی بالاتر، میزان حجم مصرف رنگ، کاهش می‌یابد.
میزان تقاضای پوشش‌ها، متاثر از عوامل متعدد اقتصادی است. به عنوان مثال، میزان درخواست پوشش‌های تزئینی تحت تاثیر حجم ساختمان‌سازی و عوامل کلی موثر بر آن است.
میزان تقاضا برای پوشش‌های صنعتی در درجه اول، تابع حجم تولیدات کارخانه‌ای نظیر خودروسازها، وسایل خانگی، بسته‌بندی و غیره است.
 🔍
ارائه آمارهای جدید و بروزرسانی شده در👇
⚙️
اولین همایش
“بازار رنگ، آبکاری و پوشش ایران، خاورمیانه و کشورهای مشترک المنافع”
14 شهریور ماه  ۱۳۹۷ / دانشگاه صنعتی شریف
☎️ 22748812 – 22874342

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر