نشریه پیام آبکار

تميزكاري سطح به وسيله پاشش زدايي

تميزكاري سطح به وسيله پاشش زدايي

تميزكاري سطح به وسيله پاشش زدايي


خوردگي يكي از مسايل جدي و حائز اهميت است كه صنايع پيشرفته بشر امروزي با آن دست به گريبان مي باشد. نوع و ميزان خوردگي برحسب نوع صنعت و محل متفاوت مي باشد. جهت حفاظت در برابر خوردگي روشهاي گوناگوني وجود دارد. رنگ آميزي يكي از معمول ترين اين گونه روشها …
نویسنده :
محمد ابراهيمي – راحله بيات

منبع :
نشریه پوششهای سطحی، شماره 30

چکیده مقاله تميزكاري سطح به وسيله پاشش زدايي

خوردگي يكي از مسايل جدي و حائز اهميت است كه صنايع پيشرفته بشر امروزي با آن دست به گريبان مي باشد. نوع و ميزان خوردگي برحسب نوع صنعت و محل متفاوت مي باشد. جهت حفاظت در برابر خوردگي روشهاي گوناگوني وجود دارد. رنگ آميزي يكي از معمول ترين اين گونه روشها مي باشد. جهت حصول كيفيت مناسب رنگ آميزي، لازم است آماده سازي سطوح به شكل مناسبي صورت گيرد.

آماده سازي مناسب سطوح ناخالصي ها را از سطح زدوده و سطح مؤثر تماس فيلم رنگ با جسم را افزايش داده و همچنين نواحي قطبي رنگ و سطح را بدون عامل بازدارنده در كنار يكديگر قرار مي دهد و از اين طريق موجب افزايش چسبندگي رنگ روي آنها مي گردد. همچنين اثر خورندگي گالوانيكي لايه هاي اكسيدي و زنگ زده نيز با اين روشها حذف مي شود. شيوه تميزكاري سطح بوسيله پاشش زدايي يكي از مؤثرترين روشهاي شناخته شده امروزي جهت تميزكاري سطوح فلزي و سيماني است و گاه براي سطوح ديگر نيز بكار مي رود. با اين روش مي توان به بهترين صورت زبري و يا حالت مورد نظر را روي سطح ايجاد نمود. در تميزكاري با پاشش، دانه هاي ساينده و يا آب و مواد شيميايي مختلف بصورت پرفشار بر روي سطح مورد نظر پاشيده مي شود. مواد ساينده با استفاده از هواي فشرده، آب پرفشار و يا نيروي گريز از مركز (سانتريفوژ) پرتاب مي شوند. پوششهاي بكار رفته بر روي اينگونه سطوح با دوام بوده و مقاومت خوبي دارند.

در روش پاشش زدايي با مواد ساينده  در اثر برخورد مواد ساينده با سطح فلز، لايه هاي اكسيد و زنگ زدگي، رنگ كهنه، و ساير رسوبات حاصل از عمليات جوشكاري و فلزكاري و چربي ها تميز مي شود. انتخاب نوع ماده ساينده در كيفيت سطح آماده شده تأثير مستقيم دارد.

در اين مقاله به شرح مختصري از انواع روشهاي تميز كاري سطوح فلزي (آهني) با روش پاشش زدايي، استانداردهاي معتبر جهان، دستگاهها و تجهيزات و نحوة آزمون سطوح تميز شده و عوامل موثر در هزينه هاي آماده سازي سطوح پرداخته مي شود.

 

بازگشت به صفحه اصلی

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر