مقایسه ساینده های مورد مصرف در تمیزکاری سطح سازه و سوله قبل از رنگ
نویسنده :
جواد قربانيان – عماد نيشابوري
منبع :
نشریه پوشش های سطحی، شماره 43، بهار و تابستان 1392
امروز تقريباً در اكثر صنايع فلزي آخرين مرحله توليد، رنگ آميزي يا پوشش دهي قطعات مي باشد.
عواملي که در يك رنگ آميزي خوب و با کيفيت مناسب مؤثر هستند، عبارتند از:
زيرسازي و آماده سازي اوليه پيش از رنگ آميزي – انتخاب آستري مناسب – انتخاب رنگ مناسب.
كيفيت و دوام هر نوع پوشش(رنگ يا مواد ضد خوردگي و …) وابستگي شديدي به شرايط سطحي قطعه مورد نظر دارد. چنانکه حتي بعضي از متخصصين معتقدند كه كيفيت پوشش يك قطعه بيشتر از نوع رنگ و آستري به كيفيت زيرسازي آن بستگي دارد. رنگ يا پوشش زماني از چسبندگي مناسب بر روي سطح برخوردار خواهد بود. که سطح، داراي حفرات ريز ميکروسکوپي و يا اصطلاحا زبري خاص باشد. يک سطح بسيار صاف و صيقلي قابليت رنگ پذيري پاييني دارد. برخي از قطعات بعد از پايان ماشينكاري و پرداخت داراي آنچنان سطح صافي ميشوند كه قابليت رنگپذيري آنها را كاهش ميدهد. علاوه برآن معمولا قطعات بعد از توليد به دليل تماس با هوا، خصوصاً در محيطهاي مرطوب دچار زنگزدگي مي شوند. در برخي موارد نيز به دليل نوع روش توليد، قطعات پس از توليد آغشته به روغن، گريس و مواد آلاينده ديگر ميباشند. رنگآميزي روي اين سطوح آلوده، به خوبي انجام نمي گردد. بر همين اساس قبل از هر گونه رنگ و يا پوشش كاري، قطعات فوق تحت فرايند بلاستينگ قرار مي گيرند. تا ضمن تميز كردن سطح و زدودن آلودگيها از روي قطعات، سطح قطعات نيز در اثر برخورد مواد ساينده كمي زبر شود. نفوذ رنگ به داخل اين سطوح زبر، باعث افزايش قابليت چسبندگي پوشش و اتصال كامل رنگ به بدنه ميشود.
بايد توجه كرد كه حتي ورقهاي فولادي در سطح خود دارای يك لايه نازك به نام لايه اكسيدي است. كه اين لايه به مرور زمان به زنگ تبديل مي گردد. لذا تمامي آهنآلات بكار رفته جهت ساخت سولههاي صنعتي، بدنه كشتيها، هواپيماها و حتي بدنه اكثر خودروها قبل از رنگ آميزي از اين طريق تميزو زبر ميشوند. همچنين كليه خطوط انتقال نفت و گاز قبل از عايقكاري با قير و يا پوشش هاي مقاوم به خوردگي، ملزم به انجام عمليات بلاستينگ ميباشند.