نشریه پیام آبکار

جلوگیری از نفوذ امواج به منزل با رنگ و برچسب نانویی

یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف موفق به تولید محصولاتی شامل رنگ و برچسب های نانویی ضدامواج برای جلوگیری از ورود امواج مخرب به منازل و بناهای تجاری شده است.
محققان این شرکت دانش بنیان از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با ثبت 5 اختراع در زمینه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر امواج توانسته اند محصولاتی جدید را با هدف ارتقای سلامت جامعه به بازار عرضه کنند.
این شرکت که همچنین در زمینه تولید منسوجات و پوشاک ضدامواج نیز فعالیت می کند، با حضور محققان و دانش آموختگانی از دانشگاه های صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران و کاشان در رشته های مختلف نانوشیمی، نانوفناوری، نانوالکترونیک، فیزیک هسته ای گرایش بهداشت امواج و دیگر رشته های مرتبط شکل گرفته و یکی از اعضای هیات مدیره عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف است.
این شرکت سه سال قبل فعالیت کارآفرینی خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد و از یک ماه قبل در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف مستقر است.
دکتر ندا حیدری افزود: از نظر تحقیقاتی و پشتوانه علمی 12 سال در این زمینه کار شده است و امروز به خدمات و محصولات ارائه راهکار های ایمن سازی در برابر امواج دست یافته ایم.
«این راهکارها شامل خدمات شیلدینگ (سپرسازی) امواج الکترومغناطیس همچنین پایش میزان آلودگی امواج محیطی است و توانسته ایم در ارائه محصولات ثبت اختراع شده در دو دسته محافظ های فردی شامل انواع منسوجات و پارچه های ضدامواج و حفاظت محیط شامل رنگ های ضد امواج، برچسب شیشه، کاغذ دیواری و دیوارپوش های ضدامواج به تولید صنعتی دست یابیم».
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت نیز گفت: از چند سال قبل آلودگی های الکترومغناطیسی در اطراف ما افزایش یافته، کار ما این است که افراد و محیط را در برابر این امواج سالم سازی کنیم.
دکتر علی صدیقی افزود: مکانیزم کار اینطور است که از پوشش های ضد امواج برای وارد نشدن امواج به بدن استفاده کرده ایم و همین فناوری در لباس های ما آنها را به یک سپر تبدیل کرده و به این ترتیب 99 درصد امواج دفع می شود.
وی گفت: در محصولات پوشاک، ما از الیاف فلزی استفاده کرده ایم و فلز نقره که در بعضی از این محصولات به کار رفته خاصیت کشسانی بالایی دارد که باعث راحتی بیشتر پارچه بافته شده خواهد شد.
صدیقی در مورد رنگ های ضدامواج نیز گفت: رنگ نانویی ضد امواج یکی از راهکارهای پیشگیری از آسیب امواج الکترومغناطیس بوده و می‌ توان از آن روی سطوح ساختمانی با لایه‌های نازک تر استفاده کرد و شدت ورود امواج الکترومغناطیس خارجی را کاهش داد.
صدیقی یادآور شد: ما تلفیقی از خدمت و محصول را ارائه می دهیم؛ مثلا اگر کسی برای جلوگیری از نفوذ امواج به داخل منزل خود مراجعه کند ابتدا کارشناس شدت امواج محیطی را اندازه گیری کرده و بعد با توجه به منابع امواج و جهت ورود موج راهکارهای کاهش شدت امواج را ارائه می دهند.

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر