نشریه پیام آبکار

سئو 101: گوگل سرچ کنسول بخش اول

مهندس علیرضا امیری

 

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یک ابزار تحلیل و مدیریت ارائه شده توسط گوگل است که وبمسترها و صاحبان وب‌سایت‌ها از آن برای نظارت بر عملکرد سایت‌های خود در موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند. این ابزار امکانات متنوعی فراهم می‌کند که به وبمسترها کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را از نظر سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) بر روی سایت‌های خود داشته باشند.
برخی از ویژگی‌ها و ابزارهای Google Search Console عبارتند از:
نظارت بر نمایش سایت: این ابزار به وبمسترها اجازه می‌دهد تا ببینند چگونه گوگل صفحات سایت را در نتایج جستجوی خود رتبه‌بندی می‌کند و به نمایش می‌گذارد.
پیگیری وضعیت خطاها: Google Search Console به وبمسترها اطلاعاتی در مورد هر گونه خطاهایی که ممکن است در نمایش سایت یا فرآیند جستجوی گوگل به وجود آمده باشد، ارائه می‌دهد.
تحلیل کلمات کلیدی: این ابزار اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی که سایت برای آن‌ها نمایش داده شده است فراهم می‌کند و به وبمسترها این امکان را می‌دهد تا بفهمند کدام واژه‌ها برای جذب بازدیدکنندگان بهترین عملکرد را دارند.
گزارش‌های عملکرد: Google Search Console اطلاعاتی در مورد ترافیک سایت، کلیک‌ها، نمایش‌ها و سایر موارد مرتبط با نتایج جستجو فراهم می‌کند.
قسمت های مختلف سرچ کنسول را بهتر بشناسیم
بخش اول: عملکرد یا Performance
بخش Performance در Google Search Console به وبمستران اطلاعاتی در مورد عملکرد سایت در نتایج جستجوی گوگل فراهم می‌کند. این بخش شامل اطلاعات مربوط به کلیک‌ها، نمایش‌ها (impressions)، نرخ کلیک (click-through rate یا CTR) و موارد دیگر مرتبط با عملکرد سایت در نتایج جستجو است. در ادامه، به برخی از ویژگی‌ها و نکات کلیدی این بخش اشاره می‌شود:
کلیک‌ها (Clicks): تعداد کلیک‌هایی که کاربران روی لینک‌های سایت شما در نتایج جستجو کلیک می‌کنند.
نمایش‌ها (Impressions): تعداد کلی نمایش صفحات سایت شما در نتایج جستجو. فرض کنید فردی عبارتی جستجو کرده است و سایت شما در مقابل چشمان او قرار گرفته است، خواه برروی سایت شما کلیک کرده باشد یا نه تعداد دفعاتی که سایت شما نمایش داده شده است در این آیتم محاسبه می‌شود.
نرخ کلیک (CTR): نسبت کلیک‌ها به نمایش‌ها؛ به عبارت دیگر، درصد کاربرانی که بر روی لینک سایت شما کلیک کرده‌اند نسبت به تعداد کل نمایش‌ها.
میانگین موقعیت (Average Position): میانگین موقعیت صفحات سایت شما در نتایج جستجو. این موقعیت با توجه به جستجوهایی که سایت شما برای آن‌ها نمایه شده است، محاسبه می‌شود.

جدول عبارات جستجو شده (Queries): این جدول شامل لیست عباراتی است که با استفاده از آنها سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شده است. که به ازای هر عبارت جستجو شده تعداد کلیک، میانگین رتبه، نرخ کلیک و تعداد نمایش آن کلمه بخصوص را نشان می‌دهد.

این جدول شامل سربرگ‌های مختلفی است که بر اساس صفحه سایت شما، کشور، دستگاه‌هایی که سایت شما را جستجو کرده‌اند و تاریخ و نوع نمایش سایت شما می‌توانید گزارش‌های مختلفی را مشاهده کنید.

بخش دوم: صفحات یا Pages
در این قسمت فهرستی از صفحات سایت که در موتور جستجوی گوگل فهرست شده‌اند یا نشده‌اند مشاهده می‌کنید.
اگر موتور جستجوی گوگل صفحاتی از سایت را فهرست نکرده باشد علت آن را در این بخش می‌توانید مشاهده کنید.

Page with Redirect: اگر بر روی این عنوان کلیک کنید فهرستی از صفحات سایت که به علت انتقال به صفحات دیگر فهرست نشده اند را مشاهده می‌کنید. اگر صفحه‌ای از سایت را در این قسمت مشاهده می‌کنید که از نظر شما باید در نتایج جستجو دیده شود موضوع را بررسی کنید و مشکل انتقال به صفحات دیگر را در آن حل کنید تا گوگل این صفحه را در نتایج خودش فهرست کند. منظور از انتقال یعنی با رفتن به لینک آن صفحه شما به صورت خودکار به صفحه دیگری منتقل می‌شوید و محتوای صفحه دیگری به شما نمایش داده می‌شود.
Excluded by ‘noindex’ tag: برچسب‌های noindex به موتورهای جستجو این پیغام را می‌دهند که این صفحه را فهرست نکن. گاهی لازم می‌شود تا برخی از صفحات سایت به دلایل امنیتی یا زیبایی در نتایج جستجو دیده نشود و ما از این برچسب‌ها استفاده می‌کنیم. اگر صفحه‌ای به صورت ناخواسته این برچسب را دارد می‌توانید از این قسمت آن را شناسایی کنید.
Alternate page with proper canonical tag: گاهی ممکن است یک محتوای مشخص از سایت با آدرس‌‌های مختلفی قابل مشاهده باشد، برچسب canonical به موتور جستجو آدرس اصلی آن مطلب را نمایش می‌دهد. در این صورت موتور جستجو دیگر آدرس‌ها را نادیده گرفته و فهرست نمی‌کند. استفاده از برچسب‌های canonical جهت جلوگیری از مشکلات سئو به شدت توصیه می‌شود اما اگر صفحه‌ای به اشتباه دارای این برچسب است می‌توانید آن را در این قسمت مشاهده کنید.
Not found (404): اگر صفحه‌ یا نوشته یا محصولی را حذف کرده‌اید یا اینکه آدرس یکتای آن صفحه را تغییر دادید ممکن است با این پیغام روبرو شوید. به شدت توصیه می‌شود از تغییر در ساختار لینک‌های سایت خودداری کنید. اگر آدرسی در این بخش می‌بینید حتما این موارد را بررسی کنید و اگر نیاز است لینک‌های خراب را به محتوای مناسبی منتقل کنید تا موتورهای جستجو برای بازدید از صفحات سایت شما دچار مشکل نشوند.
Duplicate without user-selected canonical: همانطور که گفته شد اگر مطلبی از سایت دارای چند لینک جهت نمایش باید باید برچسب canonical را به آنها بدهید تا موتورهای جستجو بدانند لینک اصلی کدام است، حال اگر این مورد را انجام نداده باشید ممکن است موتور جستجو از فهرست کردن صفحات خودداری کند که در این صورت می‌توانید فهرست این صفحات را در این قسمت مشاهده کنید.
Blocked due to access forbidden (403): گاهی به علت تنظیمات سرور یا مشکلات نرم افزار مدیریت محتوای سایت ممکن است اجازه دسترسی به برخی صفحات برای بازدیدکنندگان یا موتورهای جستجو وجود نداشته باشد، در این صورت می‌توانید در این قسمت این صفحات را مشاهده کنید، اگر صفحات مهمی از سایت را مشاهده می‌کنید به سرعت نسبت به رفع آن اقدام کنید چراکه موتورهای جستجو نسبت به عدم اجازه دسترسی بسیار حساس هستند و ممکن است سایت شما را به راحتی نادیده بگیریند.
Discovered – currently not indexed: گاهی گوگل از طریق لینک‌های داخلی در سایت شما، یا روش‌های دیگر وجود صفحات مختلف سایت شما را شناسایی می‌کند اما ربات خزنده آن از آن لینک بازدید نمی‌کند و در نتیجه آن را فهرست نمی‌کند. در این قسمت فهرستی از این صفحات سایت را مشاهده می‌کنید، اگر تعدادی از صفحات مهم سایت شما در این قسمت وجود دارند می‌توانید آنها را به صورتی موردی inspect و درخواست فهرست را ارائه دهید تا ربات خزنده گوگل در زمانبندی بعدی آن را بازدید و فهرست کند اما اگر تعداد زیادی از صفحات مهم سایت شما در این قسمت وجود دارند این می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی در سایت باشد. البته اگر سایت شما نوپا است جای نگرانی نیست و تعداد آیتم‌های این بخش به مرور کاهش خواهد یافت.
Crawled – currently not indexed: گاهی هم ممکن است ربات خزنده صفحات سایت شما را بازدید کند اما آن را شایسته فهرست کردن تشخیص ندهد. در این بخش می‌توانید آنها را مشاهده کنید و نسبت به رفع ایرادات آن اقدام کنید. معمولا اگر صفحه‌ای دارای محتوای تکراری باشد، محتوای آن کم و یا ساده باشد ممکن است که گوگل از فهرست کردن آن خودداری کند، یادتان باشد موتورهای جستجو همیشه به دنبال باکیفیت‌ترین مطالب در سطح اینترنت هستند و با الگوریتم‌های پیچیده و متنوع خود محتوای سایت‌ها را ارزش‌گذاری می‌کنند، به همین دلیل در مقالات قبلی بر روی تولید محتوای دقیق و با کیفیت بسیار تاکید داشتیم.
بخش سوم: نقشه سایت یا Sitemaps
Sitemap ها فایل‌هایی هستند که دارای اطلاعات ساختار لینک‌ها و بخش‌های مختلف سایت هستند. موتورهای جستجو از دیرباز با استفاده از این فایل‌ها اقدام به کشف و بازدید از صفحات سایت می‌کردند. شما نیز می‌توانید نقشه سایت خود را در این قسمت به موتور جستجوی گوگل معرفی کنید تا گوگل برای کشف تمام صفحات سایت شما با مشکل روبرو نشود. برای ایجاد نقشه سایت با توجه به سیستم مدیریت محتوای سایت افزونه‌های متنوعی وجود دارند که می‌توان به افزونه Yoast برای وردپرس و یا OSMap برای جوملا اشاره کرد.
بخش چهارم: حذفی‌ها یا Removals: گاهی نیاز است تا برخی از صفحات سایت خود را از نتایج جستجو خارج کنید. برای مثال ممکن است به اشتباه گوگل در حال نمایش صفحه ورود به حساب کاربری در سایت شما باشد، یا صفحات پیش نمایش سایت را فهرست کرده باشد. در این قسمت می‌توانید لینک این صفحات را به گوگل معرفی کنید تا آنها را از نتایج جستجوی خود حذف کند.

در این مقاله با بخش‌های پرکاربرد گوگل سرچ کنسول آشنا شدید، در مقاله بعد چند تکنیک جهت استفاده از قسمت عملکرد یا Performance را به شما آموزش خواهیم داد تا به بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو اقدام کنید.

 

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟ 5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

افزودنیهای رنگ

افزودنیهای رنگ

افزودنیهای رنگ موادی هستند که برای دستیابی به خواصی ویژه در فرآیند تولید، اعمال  پوشرنگ و همچنین خواص نهایی پوشش به مقدار کم در فرمولاسیون

بخوانید »