نشریه پیام آبکار

سیستمهای جدید هوشمند و خودترمیم شونده در حفاظت خوردگی

شرکت فعال در تکنولوژی های سطح اِنویرال یک دستاورد جدید موسسه ماکس پلانک در زمینه تکنولوژیهای جدید حفاظت خوردگی را عملیاتی می کند . سیستم حفاظت خوردگی  جدید که برپایه نانوتکنولوژی استواراست، این امکان را می دهد که لایه های پوششی حفاظتی از مکانیزم خود ترمیم شوندگی برخوردار بوده و سازگاری بیشتری با محیط زیست نیز دارا باشند.
پیگمنتهای متداول در حفاظت خوردگی متاسفانه (معمولاً) مواد شیمیایی زیانباری هستند، ازترکیبات کرُم شش ظرفیتی که سرطان زایی آنها سالها است با اثبات رسیده گرفته، تا ترکیبات حاوی سایر فلزات سنگین .
 نتایج تحقیقات انجام شده در بخش “انستیتوی کولوییدها و سطوح مرزی ” موسسه ماکس پلانک، طی قراردادی به برای عملیاتی ‌و تجاری شدن به شرکت فعال درحفاظت خوردگی متتقل گردید. عنوان و محتوای این پروژه “پیگمنتهای هوشمند یا افزودنی های میکرو و نانو جهت پوششهای محافظ درمقابل خوردگی  بسیار موثر و سازگار (تر) با محیط زیست “می باشد.  
🔹مکانیزم خودترمیم شوندگی
این مکانیزم که  مشابهتهای زیادی با مکانیزم عمل در پوست انسان دارد، بدین ترتیب است که نقاط یا مناطق آسیب دیده “یا زخمی شده” خود بخود ترمیم می شود. جزئیات ماجرا ازاین قراراست که حفره هایی درابعاد میکرو ونانو با بازدارنده‌هایی با ساختار آلی پرمی شوند و مجموعه ایجاد شده در لایه هایی ازپلی الکترولیت های مخصوص، محصور
شده و بشکل کپسولهای حاوی ترکیبات مقابله (و ممانعت) کننده از خوردگی، درون پوشش جاسازی می گردد.
 حال و درصورتیکه پوشش مورد نظر -به هردلیل- از جمله از طریق “زخمی شدن”  دچار آسیب دیدگی شوند، در محیط اطراف آن به دلیل شروع خوردگی پی اچ تغییر میکند. این تغییر پی اچ سپس عاملی برای بازشدن کپسولهای حاوی بازدارنده ها شده ومواد مذکور (در محیط) آزاد می شوند. منطقه یا محل زخمی شده بسرعت تحت “محافظت” قرارگرفته وواکنش های مرتبط با خوردگی به سرعت متوقف می گردند .سپس پی اچ درمحل دوباره به حالت “نرمال” برگشته واین عامل موجب ” مسدود” شدن کپسول های حاوی بازدارنده هاگردیده و از خروج بیشتر آنها جلوگیری می شود.
🔹 مزیتهای اقتصادی و کاهش خطرات زیست محیطی
آقای راینر روگوویتس مدیر شرکت مجری طرح دراین خصوص چنین می گوید:

متن کامل👇
http://chemlack.blogfa.com
🔹

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر