نشریه پیام آبکار

محدودیتهای جدید اتحادیه اروپا برای استفاده از نرم کننده های فتالاتی

کمیسیون (موادشیمیائی) اتحادیه اروپا محدودیتهای جدیدی برای استفاده ازنرم کننده های مواد مصنوعی (پلیمرها) در اسباب بازی، وسایل ورزشی و کالاهای مصرفی روزانه وضع کرد. با این مصوبه، محدودیتهای فعلی (استفاده از نرم کننده ها) مندرج در قانون مواد شیمیائی اروپا  REACH تشدید گردید.
نرم کننده های گروه فتالات ها تأثیراتی هورمونی یا مشابه هورمونها داشته و قادرند سیستم هورمونی انسان را با اختلالاتی مواجه سازند. مصرف کننده ها این مواد و ترکیبات آنها را از راه های گوناگون جذب می کنند، از تماس پوستی با محصولات حاوی فتالات ها گرفته تا ازطریق تنفس در فضاهای مملو یا حتی آلوده به این ترکیبات.
وزیر فدرال محیط زیست (آلمان) در این خصوص چنین می گوید:
“ما می باست درمورد نرم کننده ها همیشه انتقادی به موضوع نگاه کنیم. این مواد بعضاً ریسکهای به اثبات رسیده  داشته وسلامتی را با مخاطراتی مواجه می سازند . از این رو (من) فقط می توانم مصوبه جدید محدودیتهای بیشتر برای مصرف نرم کننده ها ی مهم در کالاهای ساخته شده از مواد مصنوعی  را به فال نیک بگیرم “
براساس مصوبات کمیته موادشیمیائی اروپا وجود 4 نوع فتالات در برخی از کالاهای مصرفی روزانه ممنوع می گردد. این 4 فتالات عبارتند از DEHP, DBP, BBP  وDIBP (تصویر). این ترکیبات آثار اثبات شده ای روی سیستم هورمونی داشته وقادرند باروری وتولید مثل درانسان را با مخاطراتی مواجه کنند. این مواد همچنین اثرات ناخوشایندی روی جنین دارند.
محدودیت های جدید شامل نرم کننده های فوق الذکر وهمچنین مواد وترکیبات حاوی آن ها می باشد .
کمیته مربوطه در سازمان REACH که کلیه گشورهای عضو درآن حضوردارند ،پیشنهاد کمیسیون را به اتفاق آراء تصویب کرد،  پیشنهاد ی که از سوی کشور دانمارک  و آژانس اروپائی مواد شیمیائی  ECHA ارایه گردید .اکنون پارلمان اروپا 3ماه فرصت دارد که جزئیات مصوبه را بررسی کرده وسپس اعلام نظر نمایند . محدودیت های وضع شده سپس به صورت  قانون درآمده واز 18 ماه پس از آن، کلیه محصولات حاوی این فتالات ها ،اعم از اینکه داخل اتحادیه اروپا ویا خارج از آن تولید شده باشد را ، ممنوع می کند .
درارتباط با نرم کننده ها :
الف- تعاریف:
(ازکتاب حلال ها و صنعت رنگ از نگارنده وبلاگ)
1- نرم کننده ها”حلال هائی”هستند بافشار بخارکم و نتیجتاً دامنه جوش بالا.
2- نرم کننده ها درگروه موادآلی دیرفرار(SVOC) قراردارند.
3- یک مرز مشخص دقیق بین حلال و نرم کننده وجود ندارد.
نرم‌کننده ها براساس استاندارد DIN 55945 ترکیباتی هستند آلی، درشرایط متعارف مایع یا جامد، به لحاظ شیمیائی نسبتاً خنثی و عمدتاً با ساختارهای اِستری. نرم کننده ها قادرند با ویژگی هائی شبیه به آنچه که در مورد حلالها بیان شد،با استفاده از توان حل کنندگی و متورم کنندگی که دارند،با مواد دیگرازطریق تأثیرات فیزیکی متقابل یک سیستم هموژن تشکیل دهند. اضافه کردن نرم کننده هابه پوششها و سایر محصولات باعث تغییراتی در ویژگی های فیزیکی – مکانیکی آنها می گردد. افزایش انعطاف پذیری،کاهش سختی ودربرخی ازموارد افزایش ظرفیت ایجاد چسبندگی دراین محصولات  یا پوشش ها ازجمله این تغییرات می باشند. قابل اشاره است که پلاستیزول ها حاوی مقادیر نسبتاً بالائی ازانواع نرم کننده های فتالاتی می باشند.
🔹
به قلم: مهندس حمید رقمی
منبع: وبلاگ علوم و تکنولوژی رنگ
http://chemlack.blogfa.com

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر