نشریه پیام آبکار

وبلاگ علوم و تکنولوژی رنگ: “آزمون قابلیت اشتعال رنگ داخل اتومبیل

تعیین رفتار یا عکس العمل  اجزاء (و رنگ) داخل اتومبیل در مقابل آتش ویا بعبارت دیگر قابلیت اشتعال آنها، یکی ازتستهای مهم درکارخانجات سازنده اتومبیل بوده و نتیجه این تستها، معیاری برای قبولی (یا عدم قبولی) برای خروج اتومبیل از کارخانه ورسیدن آن به دست مصرف کننده است . انجام این تست ها و ارزشیابی نتایج آن به لحاظ ایمنی سرنشینان اتومبیل از اهمیت بسیاربالایی برخورداراست ، زیرا درصورت بروز یک آتشسوزی دراتومبیل، معمولاً فقط چندثانیه بین یک آسیب جزیی تا یک آسیب عمده و حتی مرگ، فاصله وجوددارد.
تست آتشگیری اجزاء داخل اتومبیل، ازجمله رنگ آنها ضوابط ویژه ای دارد، از جمله اینکه کلیه تستها حداقل روی 5 نمونه انجام می شود، نمونه هایی در ابعاد 356 mm x 100 mm x 13 mm . در این ارتباط لازم است دقت شود که ضخامت نمونه حداکثر 13میلیمتر باشد. نمونه ها در یک نگهدارنده بشکل (U) و بصورت افقی درکابین مخصوص تست آتش، قرارداده می شود . قسمت تحتانی نمونه در فاصله 19 میلیمتری روی یک شعله چراغ بونزن با ارتفاع شعله 38 میلیمتربه مدت 15ثانیه قرارمی گیرد. نمونه دردوفاصله عمودی علامت گذاری شده وزمان رسیدن آتش از علامت اول تا دوم اندازه گیری می شود.اکنون بادراختیارداشتن زمان ومیزان فاصله سرایت آتش در حدفاصل علامت گذاری ها، سرعت آتشگیری در واحد (mm/min) محاسبه می گردد.حال ودرصورتیکه شعله قبل ازرسیدن به منطقه اول علامت گذاری شده ، خاموش شود، سرعت آتشگیری (0 mm/min) است .برای نمونه هائی که شرایط فوق الذکررانداشته ویا دردمای تست نرم یا ذوب شوند،از نگهدارنده های ویژه ای با محافظ فلزی،استفاده می شود.
با نتایج بدست امده ،نمونه هائی مورد قبول واقع می شوند که یا بطورکلی آتش ناگیربوده، یا شعله ایجادشده، کوتاه زمانی پس از شعله وری ، خاموش شده ویا سرعت شعله ورشدن کمتر از (100 mm/min) باشد.
براساس یکی استانداردهای (مرتبط) موجود ، نمونه ها ابتدا به مدت 48 ساعت در شرایط جوی 23 درجه سلسیوس ورطوبت نسبی 50% نگهداری شده و سپس دردمای اولیه 30 درجه سلسیوس درکابین قرارداده می شوند.
متن کامل👇
http://chemlack.blogfa.com
🔹

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر