نشریه پیام آبکار

وبلاگ علوم و تکنولوژی رنگ: “پیگمنت تیتان دی اکسید و یک”بدنامی” احتمالی

آژانس اروپائی موادشیمیائی ( ECHA ) دراواسط ماه ژوئن  سال جاری (2017) پیشنهاد طبقه بندی جدیدی برای تیتان دی اکسید در گروه مواد (شیمیائی) خطرآفرین ارائه کرد!
سازمان صنایع شیمیائی آلمان این پیشنهاد ECHA را قابل اجرا نمی داند. 
کمیته ارزیابی ریسک ها (RAC) از زیرمجموعه های سازمان ECHA توصیه می کند که پیگمنت سفید تیتان دی اکسید به عنوان “یک ماده شیمیائی مشکوک به سرطان زائی ” ازطریق تنفس طبقه بندی شود.
انجمن صنایع شیمیائی (آلمان) نظردیگری دارد و معتقداست که ” این ارزیابی سازمان (مذکور) به لحاظ توکسیکولوژی قابل اثبات نبوده و به نا امن ساختن افکار عمومی مصرف کنندگان منجر خواهد گردید. آقای گِرد رومانووسکی دبیر بخش تکنیک و محیط زیست انجمن صنایع شیمیائی معتقداست که “این طبقه بندی در صورت اجرا ، آثار غیرقابل جبرانی برای صنایع مرتبط به همراه خواهد داشت”
پیشنهاد اولیه برای طبقه بندی تیتان دی اکسید به عنوان ماده ای مشکوک به سرطان زائی از طرف بخش فرانسوی سازمان ECHA ارائه گردیده و پیشنهاد دهندگان به نتایج مطالعات و بررسی هائی استناد می کنند که روی موش ها به اثبات رسیده است  که تحت تأثیر مقادیر بالائی از غبار (گرد بسیار ریز) تیتان دی اکسید، قرارگرفته اند. این موشها به نوعی بیماری ریوی تحت عنوان مبتلا شده اند . ضوابط  و دستورالعملهای سازمان ECHA ، OECD و مرکز اروپائی برای سمیّت و سمیّت محیط زیست با این حال بر این نظر پافشاری می کنند که آنچه که روی موش به اثبات رسیده است، نمی بایست الزاماً برای انسان نیز صدق کند. آلمانی ها همچنین معتقدند که “در آلمان ضوابط سخت گیرانه ای برای وجود و مرز وجود غبار مواد شیمیائی در محیط های کاری وجوددارد که خطر تحت تأثیر قرار گرفتن افراد شاغل در محیط های کاری از طریق مواد شیمیائی از جمله تیتان دی اکسید را به صفر نزدیک می کند ” 
این کشمکش هم اکنون نیز پابرجاست !
🔹
نوشته: مهندس حمید رقمی
وبلاگ علوم و تکنولوژی رنگ

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر