نشریه پیام آبکار

پوششهاي نانومتري و كاربرد آنها در موتور خودرو

پوششهاي نانومتري و كاربرد آنها در موتور خودرو

پوششهاي نانومتري و كاربرد آنها در موتور خودرو


كاهش ذخائر سوختي فسيلي، رقابتهاي اقتصادي و مسائل زيست‌محيطي، ما را به سمت ساخت موتورهايي با كارايي بالاتر مي‌برد. روشهاي مختلفي براي رسيدن به اين هدف وجود دارد. با افزايش دماي كاري داخل موتور و خنك نگه داشتن جدار بيروني آن، مصرف سوخت به شكل …
نویسنده :
كاوان هازلي – شاهين اميني

منبع :
نشریه پوششهای سطحی، شماره 33

چکیده مقاله پوششهاي نانومتري و كاربرد آنها در موتور خودرو

كاهش ذخائر سوختي فسيلي، رقابتهاي اقتصادي و مسائل زيستمحيطي، ما را به سمت ساخت موتورهايي با كارايي بالاتر ميبرد. روشهاي مختلفي براي رسيدن به اين هدف وجود دارد. با افزايش دماي كاري داخل موتور و خنك نگه داشتن جدار بيروني آن، مصرف سوخت به شكل چشمگيري كاهش مييابد. توجه به اين نكته ضروري است كه مواد بهكار گرفته شده بايد از مقاومت در برابر تغيير شكل ناشي از حرارت اكسيد در دماي بالا و خزش و موارد ديگر برخوردار باشند. روش ديگري كه به كاهش مصرف سوخت ميانجامد، استفاده از مواد سبك براي كاهش نيرو، كاهش اتلاف حرارت از طريق سيستم اگزوز و كاهش اصطكاك است. كاهش وزن موتور يكي از كليدي‌‌ترين عوامل در كاهش مصرف سوخت است. بيشترين كوشش سازندگان براي كاهش مصرف سوخت و آلودگي، استفاده از مواد سبك براي كاهش وزن خودرو است. اغلب سازندگان به جايگزيني بلوك سيلندرهاي چدني با چگالي 8/7 گرم بر سانتيمتر مكعب با بلوك سيلندرهاي آلومينيم/ سيلیسيم با چگالي 79/2 گرم بر سانتيمتر مكعب روي آوردهاند. در اين مورد، اغلب از آلياژهاي پايه آلومينيم و كامپوزيتهاي زمينه فلزي استفاده ميشود، گرچه استفاده مستقيم از اين آلياژها در سيلندر، به دليل مقاومت پايين در برابر خوردگي و جوش خوردگي موضعي بين سطوح آن، ممكن نيست. به همين دليل، با توجه به مقاومت بالاتر چدنها در برابر خوردگي، ميتوان از بوش سيلندرهاي چدني استفاده كرد كه منجر به بزرگ شدن ابعاد سيلندر و سنگين شدن آن ميشود.

 

بازگشت به صفحه اصلی

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر