نشریه پیام آبکار

کاربرد نانوپوششهای با قابلیت خودتمیزشونده در تولید پیل‌ خورشیدی رنگی

یکی از شرکت‌های تولیدکننده چینی در بخش نانومحصولات مربوط به پیل‌های خورشیدی، پیل‌های رنگی به بازار عرضه کرده که 50 درصد سبک‌تر نسبت به محصولات رایج بوده و از کارایی بالاتری برخوردار هستند. یکی از مزیت‌های این پیل‌ها وجود خاصیت خودتمیزشوندگی است که روی کارایی و عمر پیل تاثیر زیادی دارد.
شرکت جیانگسو رانر پی‌وی تکنولوژی پیل‌های خورشیدی خودتمیز شونده‌ای تولید کرده که نسبت به فناوری‌های رایج 50 درصد سبک‌تر بوده و هدر رفت انرژی در آن 4 برابر کمتر است. این محصول از استحکام بالایی برخوردار بوده به طوری که در برابر ضربه مقاوم است. در مقایسه با پیل‌هایی که در آنها از شیشه استفاده شده، این محصول استحکام بالاتری داشته و در مقابل آتش‌نیز مقاوم است.
به دلیل وجود سطوح خود تمیزشونده نانومقیاس، نگهداری این پیل‌ها ساده‌ بوده و از عمر طولانی‌تر نیز برخوردار هستند. این پیل‌ها با ساز و کارهای مختلف کارایی بالاتری نسبت به پیل‌های خورشیدی رایج در بازار دارند:
1- وجود خاصیت آبگریزی سطح
2- قابلیت خودتمیز شوندگی
3- کاهش انعکاس نور از سطح
آبگریزی و خودتمیز شوندگی در این پیل‌های خورشیدی موجب می شود اثرات منفی آب و هوا و شرایط اقلیمی به حداقل مقدار خود برسد. بررسی‌های انجام شده روی این محصولات نشان می‌دهد که در مقایسه با پیل‌های فاقد نانوپوشش، این پیل خورشیدی 8 درصد انرژی بیشتری تولید می‌کند. دلیل این امر ممانعت نانوپوشش از تشکیل و تجمع آلایندگی‌ها و جلبک در سطح این پیل‌ها است. این پوشش خود تمیز شونده موجب می‌شود تا آلودگی‌هایی که روی سطح قرار می‌گیرند به سرعت توسط باران شسته شوند.
از مزیت‌های محصولات این شرکت می‌توان به رنگی بودن پیل‌ها اشاره کرد به طوری که بیشتر پیل‌های موجود در بازار به رنگ تیره بوده اما این پیل‌ها از تنوع رنگی برخوردار هستند. این مزیت زمانی که لازم باشد پیل‌ها در بخشی از نمای ساختمان به کار روند، محسوس خواهد بود. از دیگر مزایای این محصولات که موجب تمایز آن با فناوری‌های رایج می‌شود، بی‌نیاز از چارچوب است در واقع برای نصب این پیل‌ها نیاز به چارچوب خاصی نیست بنابراین هم زمان نصب کوتاه می‌شود و هم هزینه کار کاهش می‌یابد.
در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در چین اقدام به تولید پیل‌های خورشیدی می‌کنند.

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر