نشریه پیام آبکار

استراتژی واحدهای آبکاری برای سال 1403

مهندس حسین هزارجریبی

با درود به همراهان گرامی

برای ماندگاری و موفقیت در هر کسب و کاری نیاز به سه فاکتور مشخص کردن اهداف، طراحی برنامه و داشتن استراتژی نیاز است که در ادامه این موارد را با هم بررسی می کنیم:

 

 

تعیین هدف لازمه شروع هر کاری بوده و کسب و کار هم از این قاعده مستثنی نیست. هر چقدر اهداف، اصولی، منطقی و دست یافتنی تر باشند، قطعا رسیدن به آنها واقعی تر خواهد بود.

 

 

 

هدف گذاری

 

طرح ها همان روش های رسیدن به یک هدف خاص هستند که شامل زیر مجموعه هایی تحت عنوان برنامه ها هستند.

 

 

داشتن برنامه و طرح

 

 

یک استراتژی کسب و کار در ساده ترین شکل آن، ابزاری است برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری

 

 

داشتن استراتژی

 

در مورد واحدها و کارگاه های آبکاری نیز این سه اصل حکفرما است و ما در ادامه مطلب، طراحی استراتژی اختصاصی برای این واحدها را با هم بررسی می کنیم:

صنعت آبکاری بعنوان یک مارکتینگ قدرتمند جهانی هرساله در حال رشد و پیشرفت است بطوریکه بر اساس مطالعه بازار اخیر PRNewswire   نیویورک مورخ 9 دسامبر 2022 پیش بینی می شود که تا سال 2027 اندازه بازار آبکاری با رشد ناشی از افزایش تقاضا برای کاربردهای مختلف صنعتی از جمله صنعت خودرو و همپا با رشد اقتصادی در چین و هند افزایشی حدود 7 درصدی داشته و به میزان بیش از شش میلیارد دلار خواهد رسید.

 

با این اطلاعات براحتی می توان چشم انداز این صنعت مهم را در کشور خودمان نیز داشته باشیم . با این تفاوت که مولفه های دیگری را هم باید رصد نموده و تحلیل هر یک را دانست.

از آنجا که از تمایزهای استراتژی نسبت به اهداف و برنامه ها، انجام دادن و ندادن بعضی امور است، از برخی اطلاعات جهت رسیدن به یک استراتژی خوب می بایست بهره گرفت که البته اصل عدم قطعیت در هر تحلیلی را هم نباید فراموش کرد.

اطلاعات جهانی بسیار روشن تر و منطقی تر هستند ولی ما بیشتر به اطلاعات و آمارهای واقعی داخلی نیاز خواهیم داشت.

این موارد می توانند ما را در رسیدن به یک استراتژی بهتر برای سال 1403 یاری دهند:

  1. سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی را بعنوان تاثیرگذار ترین عامل در سیاست های پولی، نقدینگی، تورم و رکود در کشور مدام باید پیگیری نمود. با توجه به بودجه 1403 دولت و پیش بینی اقتصاد دانان، تورم بالای 45 درصد و بهره بالای تسهیلات در سال 1403 بقدری مهم هستند که ممکن است هر بنگاه اقتصادی مهمی را هم غافلگیر کند.
  2. قوانین جدید مالیاتی که برای سال 1403 اجرا خواهند شد، می توانند تاثیرات بسزایی در پایین آوردن جداول سودسازی و ترازهای مالی شرکت ها داشته باشند.
  3. مقادیر سود و هزینه در تمامی کسب و کارها جابجایی های جدیدی را تجربه خواهند نمود.
  4. علی رغم رکود کلی بازار، شاهد تقاضای بیشتری در قسمت خدمات بخصوص آبکاری خواهیم بود. این افزایش تقاضا ناشی از تصمیمات، سیاست ها و قوانین واردات خودرو و قطعات آن، لوازم خانگی، صنایع نظامی و دفاعی، تحریم ها، هزینه های واردات و گمرکی، مشکلات ارزی و … خواهد بود. که با فرصت سازی های بسیاری برای تولید کنندگان و خدمات دهندگان صنعت آبکاری همراه خواهد بود.
  5. در سال آتی سقف های جدید قیمتی برای دلار را شاهد خواهیم بود. این افزایش قیمت اگر در راستای سیاست سرکوب قیمت ارز باشد ادامه رکود و اگر به سمت ارزش واقعی خود هدایت شود منجر به رونق تدریجی کسب و کارها خواهد شد.
  6. افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها و بسیاری از فلزات مانند طلا ، نیکل ، روی و مس که می تواند قیمت تمام شده بسیاری از محصولات را بالا ببرد. این افزایش ها با ضریبی از قیمت افزایش یافته دلار انگاری بیشتر به چشم خواهند آمد. این فلزات و نمکها و ترکیبات آنها از جمله پرمصرف ترین مواد در صنعت آبکاری هستند.
  7. قیمت حامل های انرژی در سال آینده پس از چند سال مدیریت دستوری نیاز به یک بروز رسانی مهم خواهند داشت. که نتایج آن در صنایع پالایشی ، پتروشیمی و صنایع پایین دستی بسیار ملموس و تاثیر گذار تر خواهد بود. این افزایش قیمت بسیاری از مواد اولیه صنعت آبکاری از جمله اسیدها ، شوینده ها و مواد مصرفی داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  8. مدیریت سرمایه و برگشت آن به مراتب سخت تر خواهد شد. در این راستا اصل حفظ سرمایه در همه تصمیم گیری ها می بایست لحاظ گردد و مراقب بسیاری از آفت ها مانند سفته بازی ها و سود های غیر منطقی بانکها و بازار بود.
  9. رقابت ها می بایست منطقی همراه با مدیریت درست هزینه باشد. تجمیع کارگاه های کوچکتر با توجه به صرفه جویی هزینه ها، به بهره وری بالاتر کمک خواهد کرد و همچنین ورود واحدهای آبکاری به حوزه تولید قطعات در سالهای اخیر با موفقیت های خوبی همراه بوده.
  10. مدیریت ریسک بنا به شرایط پیرامونی می بایست یک درجه تقلیل یابد برای مثال ریسک بالا به ریسک متوسط و ریسک متوسط به ریسک پایین تبدیل شود.
  11. در این میان شرایط و فرصت های خوبی برای تولید تجهیزات و دستگاههای آبکاری بصورت مستقل یا تحت لیسانس خارجی محیا خواهد شد.
  12. اصول درست مشتری مداری و روش های جدید فروش و مارکتینگ جای تبلیغات غیر واقعی و بازار سنتی را خواهد گرفت.

 

با این حساب افرادی می توانند از این شرایط با موفقیت و کمترین صدمات عبور نمایند که با علم بیشتر به این شرایط و تصمیمات متناسب و به موقع، کسب و کار خود را رهبری کنند.

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟ 5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

معرفی وبلاگ آموزشی گالوانیزه

وبلاگ آموزشی گالوانیزه، دارای مطالب متنوعی در زمینه‌های مختلف فرآیند گالوانیزه می‌باشد. این وبلاگ توسط مهندس مجتبی تراشی از سال 1387، بارگذاری گردیده است. موسس

بخوانید »