نشریه پیام آبکار

بازار جهانی رنگ و پوششهای آب پایه

در سالهای اخیر حرکت به سمت استفاده از پوششهای آب پایه به دلیل سهولت کاربری و در کنار آن، مسائل زیست محیطی افزایش چشمگیری داشته است.
بازار پوششهاي ساختماني سالهاست كه در حال استفاده از پوششهاي آب پايه است بطوري كه در حال حاضر 75 درصد سهم جهاني پوششهاي ساختماني متعلق به پوششهاي آب پايه مي باشد. در بخش پوششهاي صنعتي، همچنان 80 درصد سهم بازار جهاني متعلق به پوششهاي حلال پايه است. بيش از 60 سال است كه پوشش آب پايه، فناوري استاندارد برگزيده براي پوششهاي مخصوص ديوار داخل بناها است. پوششهاي آب پايه تقريباً 75 درصد از كل بازار جهاني پوششهاي ساختماني يعني بيش از 17 ميليون تن و به ارزش 30 ميليارد يورو را در اختيار دارند. در حال حاضر سهم پوششهای آب پایه نزدیک به 50 درصد کل تولید رنگ چهانی می باشد.
در اروپا و آمريكاي شمالي، سهم پوششهاي آب پايه تا 90 درصد پوششهاي ساختماني را شامل مي شود. البته هنوز هم منطقي وجود دارد كه به لحاظ شرايط اقليمي استفاده از پوششهاي حلال پايه براي نماهاي بيروني كارهاي تزئيني ساختمان و چهارچوب هاي درب و پنجره از بابت اعمال و خشك شدن بيشتر مقرون به صرفه است. از اين رو با وجودي كه مزاياي رنگها آب پايه به اثبات رسيده اما هنوز هم سهمي از بازار به حلال پايه ها اختصاص يافته است.
 در ديگر كشورهاي جهان، هنوز هم حجم قابل ملاحظه اي از پوششهاي حلال پايه جهت كاربردهاي داخلي و خارجي و همچنين به عنوان پوششهاي چوب مورد استفاده قرار مي گيرد. البته روند جايگزيني آنها با پوششهاي آب پايه بخصوص براي پوششهاي داخل بنا ادامه دارد.
در مورد بازار پوششهاي صنعتي ( نظير: خودرو، حفاظتي و….)، سهم پوششهاي آب پايه كمتر از 20 درصد و در حجم تقريبي 3 ميليون تن و به ارزش 10 ميليارد يورو است. بالاترين مصرف صنعتي آنها مربوط به پوششهاي كارخانه اي خودرو است كه بيش از پنجاه درصد اين بازار متعلق به پوششهاي آب پايه مي باشد.
البته سهم پوششهاي آب پايه در مورد پوششهاي تعميراتي خودرو نزديك 25 درصد است. در مورد پوششهاي حفاظتي و همچنين پوششهاي دريايي به دليل نياز به پوششهايي با كارايي بالا ويژه كاربري در شرايط سخت، همچنان سهم اصلي بازار مربوط به پوششهاي حلال پايه مي باشد بطوري كه تنها 2 درصد بازار پوششهاي دريايي متعلق به پوششهاي آب پايه است.
در ایران از سال 1379، رنگ و پوششهای آب پایه اکریلیک ساختمانی توسط چند تولیدکننده ایرانی و نیز شرکتهای ایرانی تحت لیسانس رنگسازان اروپایی و آسیایی مشهور ساخته شده اند.
در ايران به دليل عدم فرهنگ سازي مناسب و عدم تبليغات و اطلاع رساني گسترده همچنان رنگ آميزي ساختمان صرفاً توسط نقاشان ساختماني صورت مي گيرد و كمتر خانواده ها در فرآيند رنگ آميزي (خصوصاً با استفاده از رنگهاي آب پايه) مشاركت دارند.
لذا مصرف كننده واقعي رنگ ساختماني همان نقاشان هستند. بدين ترتيب انتخاب آنها صرفاً بر پايه كيفيت رنگ نخواهد بود و قيمت و شرايط پرداخت و غیره در آن نقش اصلي را دارند.
به منظور افزایش مصرف رنگهای آب پایه نقش اطلاع رسانی از طریق رسانه های مختلف بسیار حائز اهمیت است.
🔍
ارائه آمارهای جدید و بروزرسانی شده در👇
⚙️
اولین همایش
“بازار رنگ، آبکاری و پوشش ایران، خاورمیانه و کشورهای مشترک المنافع”
14 شهریور ماه  ۱۳۹۷ / دانشگاه صنعتی شریف
☎️ 22748812 – 22874342

 @IranCoatingMarket

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

مشکل خوردگی در آبکاری

مجید زاهد زاهدانی مدیرعامل شرکت پرتو فلز پوشان   خوردگی فرایندی است که در طی آن فلز در یک واکنش الکتروشیمیایی با محیط اطرافش با

بخوانید »