نشریه پیام آبکار

تولید همتراز کننده غیر سیلیکونی جهت پوششهای پلی یورتانی حلال پایه

در میان پوششهای حلالی، پوششهای پلی یورتان از اهمیت زیادی برخوردارند. معمول ترین پوششهای پلی یورتان به نوع دوجزیی آن (پلی ال و هاردنر) برای مصارف عمومی و خاص با فناوریهای بدون حلال، حلال پایه و آب پایه مورد استفاده قرار می گیرند. رزینها و هاردنرهای پلی یورتان حلالی دارای کشش سطحی بالایی هستند و از اینرو در حین اعمال، دارای مشکل همترازی سطح خواهند بود. از آنجا که همترازی سطح پوشش نهایی (Levelling) شاخص مهمی در خواص ظاهری و فیزیکی آن است نقش همتراز کننده ها جدی میباشد. بدین منظور انواع همتراز کننده های پلیمری، سیلیکونی، فلئوری، و حلال ها برای کاهش کشش سطحی و بهینه نمودن خواص در هنگام اعمال پوشش استفاده میشوند. همتراز شدن پوششهای نیوتونی وابسطه به دما، گرانروی مایع پوششی، کشش سطحی، ضخامت مایع پوششی و نوع همتراز کننده مورد استفاده است. همتراز کننده های سیلیکونی و فلئوری ، قدرت کاهش کشش سطحی زیادی دارند و لیکن کاهش چسبندگی بین لایه ایی، کاهش خواص چسبندگی و تبع آن خواص محافظتی، پوشش دهی مجدد لایه ی بعد، و پایدارسازی حباب و کف از معایب آنهاست. همتراز کننده های حلال، گونه های فرار با کشش سطحی کمینه هستند که درصورت استفاده موجب آلودگی، خشک شدن آهسته سطح و گاها با کاهش گرانروی و مشکلات شره کردن در پوششها میشوند. در صورتی که همتراز کننده های پلیمری اثر زیادی بر کاهش کشش سطحی ندارند، و با ایجاد سطح یکنواخت فیزیکی، اختلافات کشش سطحی در نقاط گوناگون سطح  را از بین می برند. این گونه از همتراز کننده ها  تنها در صورت استفاده بیش از حد سطح را کمی چسبناک می کنند و هیچ اثر منفی دیگری ندارند. شرکت سیل سازکو موفق به تولید همتراز کننده پلیمری بر پایه کوپلیمر متاکریلات – اولئات استر شده است. دمای انتقال شیشه ایی ( Tg) این پلیمر پایینتر از دمای محیط است و حتی در پوششهای بدون حلال و با گرانروی بالا نیز کارآیی ویژه ایی دارد.
وزن مخصوص همتراز کننده فوق کمتر از پوششها است و در حین اعمال، بلافاصله به روی سطح مهاجرت کرده و سازگاری مناسبی با پوششهای پیگمنته پلی یورتان صنعتی (پلی یورتانهایی با پیوندهای یورتانی کم تا متوسط ) و شفاف پوششها (کیلرها (پوششهایی با پیوندهای یورتانی زیاد)) دارد. هر افزودنی همتراز کننده بطور همزمان بر روی خواصی مهم نظیر همترازی، لغزش سطح، جریان پذیری، کاهش کشش سطحی،احتمال چشم ماهی شدن، احتمال حفره باز کردن، تر کنندگی سطح، تشکیل سل های بنارد، مشکلات چسبندگی لایه های بعدی، آلوده کردن خصوص پاشش رنگ، حباب زایی و حباب زدایی اثر گذار است.  این افزودنی از نظر کلیه تستهای آزمایشگاهی مورد آزمون و بررسی قرار گرفته است.
🔻
ارتباط با شرکت سیل سازکو: ۰۹۱۲۷۹۶۲۸۹۴
🔹

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

پوشش داکرومت

پوشش داکرومت

پوشش داکرومت امروزه یکی از اهداف متخصصان خوردگی، حفاظت قطعات فلزی از خوردگی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست می باشد. در محیط های خورنده، سطح

بخوانید »