نشریه پیام آبکار

دانستنی های صنعت آبکاری

 

آبکاری طلا چیست؟

آبکاری طلا روشی برای قرار دادن یک پوشش نازک یا لایه ای از طلا بر روی سطح یک جسم فلزی دیگر است. فرآیند آبکاری طلا شامل جابجایی الکتریکی است که در آن جریان الکتریکی از محلول الکترولیت مایع حاوی یون های طلای محلول و سایر مواد شیمیایی عبور می‌کند. این امر باعث می‌شود که یون‌ها به سطح جسم بچسبند و در نتیجه یک پوشش محافظ طلایی ایجاد شود.

مزایای آبکاری طلا چیست؟

طلا حاوی تعدادی از خصوصیات منحصر به فرد است که آن را برای بسیاری از فرآیندهای آبکاری مناسب می‌کند. آبکاری با طلا همچنین مجموعه‌ای از مزایای عملکردی ارزشمند را برای تولید کنندگان صنعتی فراهم می‌کند از جمله:

جلوگیری از خوردگی: طلا کمترین واکنش را در بین فلزات دارد. یک پوشش طلایی توانایی قطعه کار در برابر خوردگی را افزایش می‌دهد، که باعث افزایش طول عمر محصول و طولانی شدن زمان تا زمان نیاز به جایگزینی می‌شود.

ارتقا رسانایی الکتریکی: جنبه کمتر شناخته شده طلا توانایی طبیعی آن در هدایت الکتریسیته است، که آن را به گزینه مناسبی برای بسیاری از کاربردهای تولید الکترونیک تبدیل می‌کند.

افزایش مقاومت در برابر سایش: طلا با افزایش مقاومت محصول در برابر سایش طبیعی ، که از ویژگی های مهم در محیط‌های سنگین استفاده می‌شود، دوام محصول را بهبود می‌بخشد.

محافظت در برابر گرمای شدید: آبکاری طلا می‌تواند یک “سپر حرارتی” ایجاد کند که لایه را در برابر صدمات ناشی از قرار گرفتن در معرض دمای بالا محافظت می‌کند.

چه قطعات و اجزای الکترونیکی نیاز به آبکاری طلا دارند؟

الکترونیک مصرف کننده اصلی طلا است. برای اطمینان در تمام مناطق آب و هوایی گرم یا سرد، مرطوب یا خشک، طلا برای مقاومت در برابر خوردگی، سایش و سایش استفاده می‌شود، در حالی که هدایت قابل توجه و مقاومت در برابر تماس کم آن را حفظ می‌کند. اصلی ترین قطعات الکترونیکی مورد نیاز طلا عبارتند از:

اتصالات

سوئیچ ها

به عنوان نیمه هادی برای اتصال بین قطعات مختلف در صفحه های مدار چاپی ، به عنوان مثال استفاده کنید.

ترانزیستور

دندانپزشکی یکی از کاربردهای معمول در روکش طلا است.

استفاده از طلا به عنوان یک کاتالیزور

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که طلا به دلیل دمای پایین هنگام تجزیه و تحلیل در برابر پلاتین، می‌تواند کاتالیزور موثرتری نسبت به پلاتین باشد. بنابراین روکش طلا در مبدل‌های جدید کاتالیزوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای نسل بعدی خودرو آزمایش می‌شود. کوچک سازی در خط مقدم استفاده از طلا است. اکنون مهندسان قادر به ساخت سریعتر مواد جدیدتر و ترمیم مواد فرسوده قدیمی با سهولت بیشتری هستند.

ایجاد سیستم های مکانیکی میکروالکترونیک (MEMS) به پزشکان و جراحان امکان می‌دهد برای بهبود و تداوم سلامت موجود، جراحی غیر تهاجمی انجام دهند و دستگاه هایی با ماندگاری طولانی را کاشت کنند. به نظر می‌رسد طلا باعث نمی‌شود که سیستم ایمنی بدن واکنش منفی نشان دهد یا باعث ایجاد پاسخ ایمنی خودکار شود. آخرین کاربرد عمده آبکاری طلا در هوافضا است. در موتورهای موشکی و همچنین سپرهای حرارتی در برابر تابش خورشید و محیط بسیار خورنده استفاده می‌شود.

 

جایگزین های پوشش های آبکاری طلا کدامند؟

برای شرکت هایی که هزینه آبکاری طلا را سنگین می‌دانند ، سایر گزینه‌های مقرون به صرفه دیگر شامل پالادیوم، نقره و برخی از آلیاژهای قلع و نیکل هستند. در حالی که آبکاری با این فلزات می‌تواند تقریباً همان نتایج را هنگام آبکاری با طلا فراهم کند، اما کارشناسان اتمام فلزات معمولاً استفاده از فرآیند آبکاری طلا را در هر زمان ممکن توصیه می‌کنند. به این دلیل که یک محلول آبکاری طلا بهترین نتایج طولانی مدت را به همراه دارد، که در واقع می‌تواند با گذشت زمان مقرون به صرفه تر باشد. این پوشش‌ها همچنین نمی‌توانند جذابیت و زیبایی طلا را داشته باشد.

آبکاری طلای نرم در مقابل طلای سخت

آبکاری طلای سخت منجر به رسوب طلای آلیاژی با فلز دیگری برای تغییر و افزایش خصوصیات آن می‌شود. طلای نرم اساساً طلای خالص و بدون تغییر است. عواملی که باید هنگام انتخاب بین این دو مورد در نظر گرفت عبارتند از اتصال، مقاومت در برابر خوردگی، دما در برابر مقاومت در برابر تماس، ظاهر و مقاومت در برابر سایش.

 

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟ 5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

راهکارهای ایمنی در صنعت آبکاری

راهکارهای ایمنی در صنعت آبکاری

راهکارهای ایمنی در صنعت آبکاری با آغاز انقلاب صنعتی و انتقال تولید از کارگاه های کوچک به کارخانه های تولید انبوه، موضوع حفاظت از سلامت نیروی کار

بخوانید »