تفاوت بین تست های خوردگی چرخه ای و سالت اسپری چیست؟
جواب: سالت اسپری و تست های چرخه ای روشهای تست استانداردی برای تست مقاومت به خوردگی مواد و پوششهای سطحی هستند به همین منظور قطعات فلزی که دارای یک پوشش سطحی هستند برای تست مقاومت در برابر خوردگی مورد آزمایش قرار میگیرند. آزمایشها امکان مقایسه مقاومت به خوردگی نسبی پوششها در یک بازه زمانی سریع یا فشرده را فراهم میکند.
آزمایش سالت اسپری (SST) معمولا مطابق با روش تست ASTM B117 انجام می شود. ASTM B117 نمای کلی مراحل انجام آزمایش سالت اسپری، تست بخارات نمک میباشد. نمونه هایی که باید آزمایش شوند، در یک محفظه حاوی بخارات نمک در دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و در معرض بخارات غلیظ که از تبدیل کردن پودر کلرید سدیم از محلول ۵ درصد ایجاد می شود و دارای PH بین ۶،۵ تا ۷،۲ قرار می گیرند. مدت زمان قرار گرفتن در معرض بخارات بسته به محصول و سازنده متفاوت خواهد بود. بیشتر تستها در زمانهای ۲۴ ساعته انجام میشود. متداولترین مدت زمان آزمون از ۷۲ تا ۱۰۰۰ ساعت است. تست سالت اسپری روشی کارآمد برای بررسی خوردگی است اما ۱۰۰% با خوردگی دنیای واقعی مطابقت ندارد.
آزمایش سالت اسپری محیطهایی که در آن خوردگی ممکن است رخ دهد را به طور طبیعی شبیه سازی نمی کند صرف نظر از این، بسیاری از شرکت ها از آزمایش سالت اسپری برای اندازه گیری مقاومت پوششهای روی فلزات در برابر خوردگی بدون پوشش گالوانیزه استفاده میکنند.
مکانیزم خوردگی تست سالت اسپری ASTM B117 خطای فولاد گالوانیزه شده را تسریع می کند. روی به دلیل توانایی خود در مقاومت در برابر خوردگی، به خوبی شناخته شده است اما مقاومت به خوردگی بستگی به تشکیل سد کربنات روی در سطح فلز دارد. اسپری مداوم در طول تست سالت اسپری از قرار گرفتن در معرض هوا که برای تشکیل سد کربنات روی بر روی سطح مورد نیاز است جلوگیری می کند بدون سد کربنات روی تست سالت اسپری به طور مستقیم بر روی فلز روی اثر میگذارد و باعث میشود آن قسمت خیلی سریع زنگ بزند.
تست خوردگی چرخه ای(CCT) روشی است که نمونه ها به یک سری از محیط های مختلف در یک چرخه تکراری قرار می گیرند. هیچ استاندارد بین المللی CCT پذیرفته شدهای وجود ندارد
CCT تا حد زیادی در صنعت خودرو به کار میرود. همانطور که قبلاً گفته شد تست سالت اسپری با خوردگی در دنیای واقعی تناسب ندارد بنابراین صنعت خودرو به روشی برای تقلید از نوع خوردگی نیاز داشت که شکست هایی که به طور طبیعی رخ میدهند را برطرف کنند. شرکتهای خودروسازی روشهایCCT را برای سرعت بخشیدن به دنیای واقعی توسعه دادند. شکست خوردگی با شبیه سازی محیطهای طبیعی در محیطهای آزمایشگاهی باعث می شود نمونه محیط واقعی بیرون که در دنیای واقعی قرار میگیرد را در آزمایشگاه تجربه کند. این تستها و روش ها به تولیدکنندگان و تامین کنندگان اجازه میدهد تا به طور دقیق طول عمر محصولات خود را پیش بینی کنند روشهایCCT برای تولید خودرو خاص تکامل یافتهاند و همچنین مخصوص صنعت خودرو هستند. روشهایCCT معمولاً حاوی مرحله سالت اسپری مرحله خشک کردن مرحله رطوبت متراکم و یک مرحله رطوبت دمای کنترل شده هستند.
سالت اسپری چرخهای همانند تست آزمایش سالت اسپری است فقط طولانی نیست در این روش برای خشک کردن، نمونهها را با استفاده از محیط یا گرمای هوا که بستگی به روش دارد خشک میکنند این مرحله را می توان با یا بدون کنترل رطوبت نسبی انجام داد نمونهها باید در پایان مرحله به درستی خشک شوند رطوبت متراکم یا مرحله خیس شدن در درجه حرارت و رطوبت بالای ۹۵ تا ۱۰۰ درصد انجام میشود این مرحله باعث افزایش تراکم در سطح نمونهها می شود این مرحله رطوبت و دمای کنترل شده را نشان می دهد نمونهها را می توان در دمای کنترل شده و آب و هوای مرطوب کنترل کرد آب و هوا میتواند ثابت باشد یا بین سطوح مختلف در حال چرخش باشد این لیست قطعی نیست زیرا برخی از شرکتهای خودروسازی ممکن است به موارد نیز نیاز داشته باشند که شرایط آب و هوا دیگری در دنباله گنجانده شود تکمیل تمام مراحلCCT یک چرخه است تکمیل یک چرخه ۲۴ ساعت طول میکشد طول معمولی یک CCT بسته به محصول و ساخت، بین ۴۰ تا ۱۰۰ چرخه متغیر است.
منبع:
- JOSEPH SUBDA “Salt Spray Vs.Cyclic corrosion Tests” Products Finishing Mag, pp 27, JANUARY 2022.
لینک دانلود متن مقاله:
https://irancoat.ir/wp-content/uploads/2023/08/سالت-اسپری-در-مقابل-تست.pdf