نشریه پیام آبکار

طول عمر بیشتر وان چربیگیری

 

برگردان:

جواد یوسفی

شرکت نیکاب شیمی

سوال: برای اطمینان از ماندگاری بیشتر وان‌های چربیگیری در عملیات آماده سازی چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

جواب: درست مثل ظرف شستن، ما باید اجازه دهیم تا قطعات خیس بخورند که این یک روش کاملاً مناسب برای تمیز کردن آنها قبل از آبکاری است. با این حال، اگر بخواهیم آنها را سریعتر و بدون ایجاد مزاحمت در پارامترهای تولیدکننده‌ها تمیز کرد، چه باید کرد؟ من فکر می‌کنم همه ما در مورد مهم بودن مراحل آماده سازی برای آبکاری موافق هستیم. پس چرا ما اجازه دهیم محلول‌های چربیگیری آلوده شوند که نیاز به تخلیه و ساخت مجدد آنها باشد؟ از طرفی در صورت تمیز نشدن قطعات، با مواردی مانند تاول، چسبندگی ضعیف، حفره، دون، برداشته شدن یا پوسته پوسته شدن پوشش روبه رو خواهیم شد. بنابراین، اگر ما یک سیستم تلاطم و فیلتراسیون به مخازن چربیگیری خود اضافه کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

من می‌دانم که شما چه فکری می‌کنید “محلول‌های چربیگیر هزینه چندانی برای ما ندارد، چرا من باید هزینه بیشتری برای آنها صرف کنم؟” پاسخ: با فیلتر کردن آلودگی و ذرات معلق در هنگام ورود به حمام، می‌توان از طول عمر بیشتر محلول چربیگیری و همچنین تمیزتر بودن آن، اطمینان حاصل کرد. با استفاده از سیستم تلاطم، حمام قادر است ذرات معلق چربی را به صورت مکانیکی دورکند و از طرفی اجازه ندهد که چربیگیر شیمیایی به تنهایی همه این کارها را انجام دهد. این امر منجر به کاهش غیر یکنواختی دما، داشتن حمام یکنواخت‌تر و همچنین استفاده از انرژی کمتر می‌شود.

خب همه اینها یعنی چی؟

به دنبال توصیه‌های سازنده در مورد دما،  pH و غلظت شیمیایی و فیلتر کردن امکان دو برابر شدن طول عمر حمام وجود دارد. سیستم تلاطم بسته به نوع آلودگی، می‌توانند زمان چربیگیری را 20 تا 50 درصد کاهش دهند.

قبل از استفاده از این فناوری، ما هر چهار هفته یکبار مخزن چربیگیری خود را تخلیه می‌کردیم. انجام این کار هزینه‌هایی مانند گرفتن 5/4 ساعت از نیروی کار به علاوه هزینه‌های مربوط به ساخت محلول جدید چربیگیری و همچنین تصفیه کردن فاضلاب‌ها در هر ماه را در بر داشت.  اکنون که به مخزن چربیگیری خود تلاطم و فیلتراسیون را اضافه کرده‌ایم هر 12 هفته یکبار مخزن چربیگیر را تخلیه می‌کنیم. علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های ناشی از کاهش همه موارد فوق، پس انداز‌های مرکب را نیز داشته‌ایم. درحال حاضر ما قطعات تمیزتری داریم که باعث کاهش  در دوباره کاری‌ها می شود. ما با این فناوری خطر قطره چکان آلودگی به داخل آبشویی‌ها و مخازن فرآوری را کاهش داده‌ایم. آب شویی‌ها برای مدت طولانی‌تری تمیز می‌مانند (همه ما می‌دانیم که آب ارزان نیست؛ همچنین تصفیه آن نیز هزینه بردار است)، که باعث می‌شود مخازن فرآیند برای مدت طولانی تری تمیز باشند این فناوری علاوه بر اینکه می تواند زمان تخلیه مخزن چربیگیری را افزایش دهد، باعث كاهش مصرف انرژی در گرم کردن مخزن نیز شود.

تلاطم ایجاد کردن در مخزن چربیگیری به ما کمک می کند تا روی هیترها رسوب ایجاد نشود که این امر باعث افزایش ماندگاری آنها می‌شود.  ما همچنین در هزینه‌های حمل و نقل  صرفه جویی کرده ایم زیرا اکنون تعداد ماشین آلات خود را کاهش داده‌ایم زیرا دیگر نیازی به “تخلیه و پمپاژ” مخزن جدید نیست.

حالا از شما می پرسم آیا تمیز نگه داشتن وان های چربیگیری منطقی است؟

کاهش زمان چربیگیری، زمان تخلیه و صرفه جویی در هزینه‌ها ممکن است به دلیل اندازه مخزن، میزان آلودگی و نوع تجهیزات مورد استفاده متفاوت باشد.

منبع:

  1. ANGELO MAGRONE” Longer, Cleaner Plating Bath Life” Products Finishing Mag, pp 39, FEBRUARY 2021.
این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

اثر بخشی فرآیند چربیگیری

برگردان: جواد یوسفی شرکت نیکاب شیمی سوال: چگونه می توان اثربخشی فرآیند چربیگیری را تعیین کرد؟ جواب: فرآیندهای چربیگیری بر اثربخشی برنامه های پوشش دهی

بخوانید »