نشریه پیام آبکار

کنترل فشار و جریان در تفنگ‌های اسپری و دستگاه های اتمایزر(خشک‌کن) چرخنده

کنترل فشار و جریان در تفنگ‌های اسپری و دستگاه های اتمایزر(خشک‌کن) چرخنده

کنترل فشار و جریان در تفنگ‌های اسپری و دستگاه های اتمایزر(خشک‌کن) چرخنده

برگردان: جواد یوسفی(دکترای شیمی)

گروه نشریات پوششهای سطحی و پیام آبکار

پرسش: چگونه می‌توان میزان جریان را به یک تفنگ اسپری یا یک دستگاه اتمایزر چرخنده کنترل کرد؟ آیا جریان می‌تواند فشار را کنترل کند یا بالعکس؟
جواب: بدون استفاده از ریاضیات و ورود به جزئیات، ابتدا به قسمت دوم سوال می‌پردازیم. جریان، حجم توزیع شده به یک نقطه انتهایی، مانند تفنگ یا سطل است و مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک حجم معین به آن نقطه انتهایی برسد – در این حالت، از تفنگ اسپری می‌شود یا یک سطل را پر می‌کند.
فشار برسرعت رسیدن مایعات به یک نقطه تأثیر می‌گذارد یا در صنعت پوشش‌دهی سطح، چه نیرویی برای رساندن مایعات به نقطه انتهایی مانند تفنگ یا سطل مورد نیاز است. در سیستم‌های کم فشار، جریان به منزله تحویل حجم است، زیرا سیستم کم فشار از نیروهای خارجی برای اتمایزر کردن ذرات مایع استفاده می‌کند. در سیستم‌های بدون هوا یا AA ، جریان به اندازه کافی فشار دارد تا باعث اتمیزه شدن شود.
در یک سیستم اسپری ساده، یک تنظیم کننده مایع وجود دارد که فشار وارد شده را کنترل می‌کند. تنظیم کننده مایع با داشتن فشار / حجم کافی برای رساندن مایع، می تواند جریان را با مایع اعمال کننده در یک محدوده بهم پیوسته ای با نازل، شیلنگ ها و اتصالات، کنترل کند.
برای اینکه بفهمید کنترل فشار جریان می‌تواند به بهبود خط شما کمک کند یا اینکه بر روی سیستم شما تأثیرگذار است، باید سوالات بسیار مهمی از خود بپرسید.
چقدر برای پوشش‌های خود هزینه می‌کنید؟ آیا کمی رنگ زیادی روی محصول خیلی هزینه بر است؟ آیا پوشش زیاد، باعث ایجاد مشکل می شود؟ پاسخ ساده این است که اگر مایعات را کنترل کنید، می‌توانید هزینه‌های خود را کنترل کنید.
آنچه برای عملکرد شما مناسب است به واکنش شما در برابر سوالات در مورد هزینه و کارایی، بستگی دارد. اگر این‌ها نگرانی‌های عمده ای هستند، ممکن است شما نیاز به سیستم کنترل کننده مایع یا کنترل مایع با حلقه بسته داشته باشید. کنترل مایع با حلقه بسته ممکن است با استفاده از پمپ‌های درجه دار و شمارش ضربات یا پمپ های دنده ای انجام شود که تعداد سی سی های معین در هر چرخش را فراهم می‌کند. این امر شما را قادر می‌سازد که چرخشها را تنظیم کرده و میزان حجم را مشخص کنید. توجه داشته باشید که این امر می‌تواند تحت تأثیر تغییرات ارتفاع قرار گیرد.

ادامه دارد….

جهت دانلود مقاله کنترل اتوماتیک حمام‌های نیکل الکترولس به لینک زیر مراجعه نمایید.

لینک دانلود

بازگشت به صفحه اصلی

لینک مرتبط

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر