نشریه پیام آبکار

گزارش دوره کاربرد نانوپوشش‌ها در پزشکی برگزار شده در تاریخ 25 شهریور

دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوشش‌ها در صنعت پزشکی و دارویی با هدف ارائه اطلاعات فنی و علمی در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۵ در ستاد ویژه ‌توسعه ‌فناوری ‌نانو برگزار شد.
در این دوره پس از ذکر اهمیت استفاده از نانوپوشش‌ها، به معرفی بازارهای اصلی و حجم بازار جهانی آن اشاره شده و انواع نانوپوشش‌های مورد استفاده در صنعت پزشکی و دارویی مورد بحث قرار گرفت.
انواع تجهیزات کمکی شنوایی، پوشش‎دهی ایمپلنت‏‌ها به منظور بهبود زیست‎سازگاری، منسوجات ضدمیکروب، سطوح ضدعفونی، ضد التهاب، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد باکتری، نانوپوشش ضد میکروب در تجهیزات پزشکی و نانوپوشش‎های مورد استفاده در صنعت تولید دارو، از جمله انواع نانوپوشش‌های مورد استفاده در صنعت پزشکی و دارویی است که به ویژگی و کاربرد هر یک از آنها، پرداخته شد.
🔴 به عنوان نمونه می‌توان به کاربرد انواع نانوپوشش‌های ضدمیکروب اشاره کرد که ضمن برخورداری از قابلیت اتصال در سطح مولکولی، از چسبندگی عالی و طول عمر بالا نیز برخوردار بوده و با افزایش قابلیت ضد میکروبی سطوح، برای کاربردهایی همچون تجهیزات بیمارستانی، انواع منسوجات پزشکی و سطوح ضد باکتری، قابل استفاده هستند.
🔴 انواع نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در نسل‌های متفاوت تحولات این صنعت، از موضوعاتی بود که در این دوره به آن پرداخته شد.
🔴 نانوپوشش‌های ضد میکروبی دسته دیگری از عناوین بیان شده بود. به عنوان نمونه می‌توان به نانوپوشش ضدمیکروبیTiN ، اشاره کرد. این دسته از نانوپوشش‌ها ضمن برخورداری از بازدهی ضدمیکروبی مناسب، از ظاهر زیبایی نیز برخوردارند.
🔴 از موضوعات مورد بحث، بهره گیری از روشهایی نظیر لایه‌نشانی فیزیکی از فاز بخار جهت ایجاد نانوپوششهایی با خواص ضدمیکروبی بروی تجهیزات و ابزار مرتبط با صنعت پزشکی بود که فناوری ایجاد آن در داخل کشور موجود است.
🔴 محافظت در برابر حساسیت و عدم ایجاد التهاب، بهبود خواص روانکاری همراه با کاهش ضریب اصطکاک، افزایش مقاومت به خوردگی و افزایش طول عمر لبه های ابزارهای برشی و در معرض سایش، را میتوان از خواص مطلوب بکارگیری نانوپوششها در تجهیزات پزشکی و دارویی برشمرد.

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر