برگردان:
جواد یوسفی
شرکت نیکاب شیمی
سوال: در مورد عیوب موجود در فرآیند آبکاری الکتریکی چه اقداماتی می توان انجام داد؟ آیا منطقه ای از سیستم وجود دارد که ما باید در وهله اول آن را بررسی کنیم؟
پاسخ: سوالات زیادی در مورد عیوب پرسیده می شود. معمولا آبکاران برای رفع عیوب به وجود آمده، یک عکس از عیب گرفته و یا به راحتی عیب را توصیف میکنند. سپس سوالات اجتناب ناپذیری پرسیده میشود ، “نقص چیست و از کجاست؟” و به دنبال آن، “چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟” با این کار معمولاً ما میتوانیم نوع نقص و ریشههای احتمالی آن را شناسایی کنیم و به آبکاران بیاموزیم که چگونه میتوانند مشکل را حل کنند. این روش میتواند بعضی از افراد را به عقب بیندازد ، اما معمولاً باعث میشود آبکار باهوشتر شود و در کار خود بهتر عمل کند.
ابتدا تعیین کنید که آیا عیوب روی همه قطعات یا یک قطعه یا نوع خاصی از قطعات یا بسترظاهر میشود. اگر نقص روی همه قطعات وجود دارد، علت آن معمولاً در روند آماده سازی است. اگر نقص فقط روی یک قطعه یا نوع خاصی از قطعه یا بستر ظاهر شود، ممکن است مربوط به قطعه باشد ، اما ممکن است علت دیگری در سیستم باشد که قطعه را تحت تأثیر قرار دهد. در ابتدا میتوان با تقسیم سیستم به سه بخش آماده سازی، آبکاری و مراحل نهایی و بررسی تک تک این بخشها به صورت مجزا ، علت را مشخص کرد. این روش را میتوان به صورت واضح انجام داد. برای بهتر شدن این فرآیند حداقل به شش قطعه یا حتی بیشتر نیاز است.
مرحله 1: سه قطعه را بدون انجام مراحل آماده سازی روی خط قرار دهید.
مرحله 2: سه قطعه را تمیز کرده و بین مرحله آماده سازی و آبکاری قرار دهید. بهتر است چربیگیری قطعات را با همان شابلون که قطعات بدون آماده سازی روی آن قرار دادهاید انجام دهید.
مرحله 3: یکی از قطعاتی که به صورت نرمال چربیگیری و تمیز شده و یک قطعه از اون قطعاتی که چربیگیری نشده را بردارید و هرکدام را درون یک مخزن آبکاری کنید.
مرحله 4: قطعات را چک کنید تا مشخص شود کدام یک از قطعات دارای نقص هستند.
مرحله 5: مشخص کنید کدام قطعات از سیستم باعث نقص شده است.
اگر تمام قطعات دچار عیب بودند ، سیستم آبکاری باعث ایجاد عیوب میشود. اگر فقط قطعاتی که چربیگیری شدهاند دارای نقص باشند ، آماده سازی باعث ایجاد مشکل میشود. اگر قطعاتی که هنوز آبکاری نشدهاند نقصی ندارند اما سایر قطعات دارای نقص هستند، نقص مربوط به مخزن آبکاری است. هنگامی که مشخص شد کدام بخش از سیستم باعث نقص شده است، می توان از همان مرحله برای مشخص کردن بیشتر علت نقص استفاده کرد.
قطعات را میتوان آماده سازی یا آبکاری کرد و یا برای تعیین منشأ نقص بخشهای خاصی را انجام نداد. سیستم آماده سازی را میتوان به مواد تمیز کننده ، نرم کننده ، فسفاته و آب شویی پس از آن تقسیم کرد. سیستم آبکاری را میتوان به مخزن آبکاری و آب شویی تقسیم کرد. وقتی بخشی که باعث نقص شده مشخص شد، مواد شیمیایی، پمپ ها و اسپری های آن بخش را چک کنید.
به طور کلی، یک یا چند مورد از این موارد مشخص نیست و باعث نقص میشود. این روش خیلی ساده به نظر میرسد، اما برای رفع بسیاری از مشکلات، از این روش و تغییر دادن روش میتوان استفاده کرد.
کالیبر آون
پرسش: چگونه میتوان تشخیص داد کوره کالیبر نیست؟
جواب: شما نوع کوره خود را بیان نکردید ، بنابراین من تصور میکنم که کوره یک شکل ساده با چندین ناحیه است. یکی از سادهترین روشها مشاهده جهت جریان هوا و وجود دوده در ورودی و خروجی کوره است.
دوده یا هوایی که از ورودی و خروجی کوره خارج میشود ، علامت عدم تعادل کوره است. این نشان میدهد که کوره دارای فشار هوای مثبت است یعنی هوای ورودی بیشتر از هوای خروجی است. جریان هوا در خروجی و ورودی کوره از دیگر علائم عدم تعادل کوره است و نشان دهنده فشار منفی هوا یعنی هوای ورودی کمتر از هوای خروجی است. کوره باید در فشاری خنثی نسبت به محیط اطراف باشد. اگر کوره دارای فشار هوای مثبت نسبت به محیط اطراف باشد، دوده و گرما از آن خارج میشود. اما اگر کوره دارای فشار منفی نسبت به محیط باشد باعث ایجاد آلودگی و وارد این آلودگی به هوا میشود.
دوده یا هوایی که از یک سرکوره خارج میشود در حالی که هوا به انتهای دیگر آن وارد میشود، نشانگر دیگری است که کوره تعادل ندارد. این شرایط نشان میدهد که بخشی از کوره دارای فشار هوای مثبت است و قسمت دیگر آن در فشار هوای منفی قرار دارد و میتواند باعث مشکلات کنترل دمایی محفظه شود زیرا گرما از یک منطقه یا مناطق میتواند به مناطق دیگر کشیده شود.
همچنین اگر سیستم ثبت کننده دما نشان دهد که یک طرف کوره در دمای متفاوتی از طرف دیگر است، این امر نیز نشان دهنده این است که کوره تعادل ندارد. اختلاف دمای هوا در جهت دیگر نشان میدهد که اختلاف جریان هوا از یک طرف به آن طرف وجود دارد که می تواند باعث ایجاد مشکل شود.
منبع:
1. JOE SUBDA” Finding What Causes Defects in Ecoat Systems” Products Finishing Mag, pp 34, MARCH 2020.
رنگ آمیزی ویژه هواپیمای تیم ملی برزیل
از هواپیمای تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل رونمایی شد. این هواپیما یک بوئینگ 737 است که به شکل بسیار جالبی رنگآمیزی