نشریه پیام آبکار

برای اولین بار در کشورتوسط شرکت دانش بنیان توان پژوه بهراد انجام شد: تحقق دستیابی به تکنولوژی ساخت رکتیفایر سوئیچینگ ماژولار با کاربرد وسیع در صنایع استحصال فلزات و الکترووینینگ

شرکت دانش بنیان توان پژوه بهراد به تازگی به تکنولوژی ساخت دستگاه رکتیفایر سوئیچینگ ماژولار دست یافته و در بیش ‌از ۳۰ مجتمع استحصال کاتد مس آن را نصب کرده است.

به گزارش گروه رسانه ای پیام آبکار، علیرضا ایزدی نیا، مدیرعامل این شرکت در مصاحبه با خبرگزاری علم و فناوری، ضمن اعلام این خبر، گفت: محصول «رکتیفایر سوئیچینگ» دستاورد شرکت توان پژوه بهراد یک محصول دارای گواهی دانش‌بنیان سطح یک بوده و یکی از کاربردهایی که بیشتر روی آن متمرکز هستیم زمینه الکترووینینگ و استحصال فلزات رنگی نظیر مس و روی است؛ دستگاه‌هایی از این نوع با توان‌های بیش از 100 کیلووات تا 2 مگاوات تولیده شده و در مجتمع‌های بزرگ تولید کاتد مس و کاتد فلز روی همچنین تولید و الکترولیز کلر نصب شده است.

وی افزود: قبل از معرفی محصول در کشور، صنایع به ناچار در حال استفاده از رکتیفایرهایی بودند که تکنولوژی ساخت آنها به دهه 50 میلادی بازمی‌گشت؛ در واقع استفاده از  تکنولوژی‌های جدید در توان‌های  بیشتر از 100 کیلووات در کشور بسیار محدود بوده و استفاده از رکتیفایرهای جدید عملا ‌منحصر به رکتیفایر خارجی با توان‌های کمتر از 100 کیلووات بوده است.

بالا بردن ظرفیت  صنایع، مهم ترین ویژگی رکتیفایرهای جدید ماژولار

ایزدی‌نیا در ادامه با اشاره به مزایای خاص این تکنولوژی، گفت: یکی از مزیت‌هایی که این تکنولوژی تولید شده در شرکت توان پژوه بهراد دارد، قابلیت ماژولاریتی می‌باشد. به همین دلیل با داشتن این تکنولوژی برای اضافه کردن ظرفیت در سیستم هیچگاه محدودیتی وجود نخواهد داشت؛ این مزیت مهم باعث می‌شود که با اضافه کردن تعداد ماژول‌های نصب شده در سیستم، ظرفیت هم به همان نسبت افزایش پیدا کند.

وی افزود: معمولا صنایعی که در حال استفاده از رکتیفایرها هستند بعد از چند سال نیاز به گسترش و اضافه کردن ظرفیت تولید دارند، اما وقتی صنایع از رکتیفایر مبتنی‌بر تکنولوژی قدیمی استفاده کرده باشند افزایش ظرفیت آن صنعت مستلزم تعویض رکتیفایر خواهد بود، که در رکتیفایر‌های نسل نوین این مسئله حل شده و برای افزایش ظرفیت در صنایع صرفا یک تعداد از ماژول رکتیفایرها سوییچینگ به سیستم قبلی اضافه و ظرفیت ارتقا می یابد

نصب رکتیفایرهای سوییچینگ‌ با توان بالا در مجتمع‌های بزرگ

ایزدی‌نیا تصریح کرد: رکتیفایر سوئیچینگ جدید هم اکنون در مرحله تولید و ورود به مرحله فروش بوده و در مجتمع‌های بزرگ نصب شده است؛ ظرفیت‌های نصب شده آن در توان 300 کیلووات تا 1.5 مگاوات در صنایع استحصال فلزات روی و مس در حال کار است.

به صرفه بودن قیمت تمام شده رکتیفایرسوییچینگ به دلیل عدم وجود ترانسفورمر

وی ادامه داد: همچنین با افزایش قیمت فلزات گرانبها مثل مس در سال‌های اخیر ، استفاده از رکتیفایرسوییچینگ توجیه اقتصادی بهتری نسبت به نسل قدیم خواهد داشت. زیرا یکی از عمده‌ترین هزینه‌هایی این رکتیفایرها، سیم پیچ‌ها‌ی ترانسفورمر بوده که با افزایش قیمت مس این اقلام بسیار گرانقیمت شده‌اند؛ در صورتی که رکتیفایر سوییچینگ به دلیل عدم وجود ترانسفورمر و داشتن توان بالا دارای توجیه اقتصادی بوده و کاملا به‌صرفه شده است.

ایزدی نیا تصریح کرد: با تولید این محصول همچنین از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری شده و ارز آوری بالایی برای کشور دارد.

دستیابی به تکنولوژی و تولید دستگاه‌های خنک‌ساز «هوا‌خنک و آب‌خنک» در شرکت توان پژوه بهراد

وی افزود: دو ساختار جهت خنک‌سازی این محصول در شرکت توان پژوه بهراد در حال بهره‌برداری می‌باشد. دستگاه‌های با توان کمتر از 100 کیلوولت عموما به صورت هوا‌خنک و دستگاه با توان بیش از 100 کیلووات به صورت آب‌خنک تولید و در صنایع نصب شده اند.

کاربرد بالای دستگاه «رکتیفایر سوئیچینگ» در صنایع تولید‌کننده کاتد مس ، روی و صنایع الکترولیز کلر و تولید کلر

مدیرعامل شرکت دانش بنیان توان پژوه بهراد اعلام کرد: بیشترین کاربرانی که در حال استفاده از دستگاه «رکتیفایر سوئیچینگ» هستند صنایع تولید کننده کاتد مس و روی بوده و صنایع الکترولیز کلر و تولید کلر هم در آینده خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: نمونه مشابه این محصول قبلا در کشور تولید نشده  و تنها بصورت محدود نمونه‌هایی با توان‌هایی پایین‌تر از توان دستگاه تولیدی شرکت بهراد عمدتا از برندهای غربی یا چینی به کشور وارد شده بود

دستیابی پنج کشور دارنده سطح تکنولوژی برتر به تکنولوژی رکتیفایر سوییچینگ‌

ایزدی‌نیا افزود: تکنولوژی منابع تغذیه سوییچینگ در توان‌هابی مگاوات، عمدتا در اختیار کشور‌های اروپای غربی یا امریکای شمالی بوده و در کشورهای آسیایی کشور چین و کره دارای این تکنولوژی هستند در کشورهای غربی هم معرفی و ورود این تکنولوژی به صنعت در 20 سال اخیر بوده است.

وی تصریح کرد: تا این تاریخ بیش از 100 دستگاه رکتیفایر سویچینگ شرکت دانش‌بنیان توان پژوه بهراد در 30 مجتمع استحصال کاتد مس نصب شده و پروژه‌هایی  فعال و در دست اجرا داریم.

ایزدی نیا عنوان کرد: دستگاه رکتیفایر سوییچینگ این شرکت در مقایسه با رکتیفایرهای اروپای غربی و امریکایی حدود یک چهارم قیمت داشته و در مقایسه با دستگاه رکتیفایر سویچینگ آسیایی و بالاخص چینی حدودا نصف شده است.

برنامه ریزی برای صادرات دستگاه رکتیفایر سویچینگ  پس از برآورده کردن نیاز سالانه کشور

ایزدی‌نیا با بیان این که نیاز سالانه  کشور حدود 200 دستگاه رکتیفایر سوییچینگ در حوزه استحصال کاتد مس یا روی است که تا الان توانسته‌ایم بخشی از این نیاز را پاسخ دهیم، گفت: این محصول دارای قابلیت‌های صادراتی بوده و شرکت پیگیر دریافت مجوزهای صادراتی آن خواهد بود.

https://tpbehrad.com/r

https://tpbehrad.com/s

https://tpbehrad.com/mcsa

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

بهزاد ملکی، رئیس هیات مدیره اتحادیه مواد شیمیایی تهران خبر داد:  برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی مواد شیمیایی ( ایران کمیکال ) توسط اتحادیه مواد شیمیایی تهران

  دی ماه امسال نخستین نمایشگاه تخصصی مواد شیمیایی ( ایران کمیکال ) به همت اتحادیه مواد شیمیایی تهران در محل دائمی نمایشگاه های بین

بخوانید »