نشریه پیام آبکار

توجه به اندازه گیری در صنعت آبکاری

 

سوال:  چرا همه از هر دو روش اندازه گیری استاندارد و متریک پارامترهای آبکاری استفاده می کنند؟

آیا نمی‌توانیم یکی را انتخاب کرده و همه جا از آن استفاده کنیم؟

جواب: در فرآیندهای آبکاری، انتخاب اول بین واحدهای متریک و انگلیسی اغلب به محل شرکت آبکاری و استانداردهای صنعت رعایت شده در آن منطقه بستگی دارد. به عنوان مثال، در آمریکای شمالی، شرکت ها عموما از سیستم انگلیسی استفاده می کنند، در حالی که در اروپا و بسیاری از نقاط دیگر جهان، سیستم متریک رایج تر است. برخی از صنایع، مانند هوافضا و خودروسازی، استانداردهای خاصی را ایجاد کرده اند که نیاز به استفاده از این یا سیستم دیگری دارد.

پس از آن، وقتی نوبت به اندازه گیری پارامترهای آبکاری به طور خاص می رسد، واحدهای خاصی معمولاً برای پارامترهای خاص استفاده می شوند. به عنوان مثال، چگالی جریان معمولاً در سیستم انگلیسی با آمپر بر فوت مربع (ASF) و در سیستم متریک آمپر بر دسی متر مربع(ASD) اندازه‌گیری می‌شود.

سایر پارامترها، مانند ضخامت آبکاری، معمولاً در سیستم انگلیسی بر حسب واحد میلی‌متر (هزارم اینچ) یا در سیستم متریک میکرومتر (میلیونم متر) بیان می‌شوند. دمای حمام، پارامتر دیگری است که معمولاً در فرآیندهای آبکاری اندازه گیری می شود و واحدهای مورد استفاده برای این پارامتر بسته به سیستم متفاوت است. در سیستم انگلیسی، دما معمولاً با درجه فارنهایت(°F) اندازه‌گیری می‌شود، در حالی که در سیستم متریک، درجه حرارت درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری می‌شود. تبدیل بین این واحدها ساده است: برای تبدیل فارنهایت به سانتیگراد، 32 را از دمای فارنهایت کم کنید و نتیجه را در  ضرب کنید. برای تبدیل درجه سانتیگراد به فارنهایت، درجه سانتیگراد را در  ضرب کرده و عدد 32 را اضافه کنید.

وقتی صحبت از بیان غلظت مواد خاص در حمام های آبکاری می شود، واحدهای مورد استفاده می توانند متفاوت باشند. به عنوان مثال، غلظت اسید سولفوریک در حمام آبکاری ممکن است بر حسب گرم بر لیتر(g/L) یا اونس بر گالن، بسته به ترجیح شرکت آبکاری یا استاندارد صنعت در منطقه بیان شود.

برای تبدیل از oz/gal به g/l، باید عدد در 7.5 ضرب کنید، یا اگر می خواهید از g/l را به oz/gal تبدیل کنید باید  بر 7.5 تقسیم کنید. سایر موادی که معمولاً در حمام‌های آبکاری استفاده می‌شوند، مانند نیکل، مس و طلا، ممکن است بسته به واحدهای قسمت در میلیون (ppm)، گرم بر لیتر (g/L) یا اونس بر گالن (oz/gal) بیان شوند. در مورد وضعیت افزودن مواد به حمام آبکاری مستلزم محاسبه دقیق مقدار مواد مورد نیاز بر اساس غلظت مورد نظر، حجم حمام و غلظت مواد اضافه شده است. در بسیاری از موارد، برای تبدیل بین واحدهای متریک و انگلیسی باید از فاکتورهای تبدیل استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر تکنسین نیاز به اضافه کردن 10 PPM از یک ماده به حمام آبکاری 500 گالن داشته باشد، ابتدا باید مقدار ماده مورد نیاز را بر حسب گرم در لیتر یا اونس در هر گالن محاسبه کند و سپس آن مقدار را به واحد مناسب تبدیل کند.

جداول تبدیل یا ماشین حساب اغلب برای ساده کردن این فرآیند استفاده می شود.

موضوع رایجی که در کارگاه‌های آبکاری به وجود می آید نحوه شارژ کردن است. به طور معمول، توصیه‌هایی برای شارژ توسط افراد در یک آزمایشگاه آنالیزی یا بر اساس دید یا بر اساس نمونه‌هایی که به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شوند، ارائه می‌شوند. شارژ توصیه شده ممکن است به زبان انگلیسی یا متریک باشند، اما هنگامی که به پرسنل اپراتور در خط ارتباط داده می شوند، می توانند تقریباً به هر چیزی تبدیل شوند. به عنوان مثال، یک آزمایشگاه می تواند اضافه کردن 10 پوند یا 5 کیلوگرم را درخواست کند

این می تواند پس از رسیدن به واحد تولید به 2-3 قاشق، ½ سطل یا یک کیسه جزئی تغییر کند. یک 3 اونس اضافه شده می تواند به 85 میلی لیتر، یک پیمانه، ½ فنجان قهوه یا فقط به اندازه ای باشد که کف یک سطل 5 گالن را بپوشاند. هنگام ایجاد مواد افزودنی به فرآیند آبکاری شما، شارژ با دقت انجام شود. ترازوها و ظروف اندازه گیری مدرج با اندازه های مناسب ضروری هستند

وجود پمپ‌ها، سطل‌ها و قاشق‌های اختصاصی برای هر ماده شیمیایی با اندازه مناسب برای هر ماده شیمیایی در واحدهای آبکاری در مقایسه با مشکلات احتمالی که شارژهای نادرست یا آلوده می‌تواند ایجاد کند، هزینه بسیار کمی دارد. در نتیجه، واحدهای مورد استفاده در فرآیندهای آبکاری بسته به محل شرکت آبکاری، استانداردهای صنعتی که در آن منطقه رعایت می‌شود، یا به سادگی ساده‌ترین چیزی که برای «چیزی» که اندازه‌گیری می‌شود، متفاوت است.

مهم است که تکنسین ها با واحدهای متریک و انگلیسی برای اندازه گیری و تنظیم صحیح پارامترهای آبکاری آشنا باشند و سپس باید مقدار مواد مورد نیاز هنگام افزودن مواد به حمام های آبکاری را به دقت محاسبه کنند. این امر مستلزم آگاهی از عوامل تبدیل مربوطه و توانایی استفاده از جداول تبدیل یا ماشین حساب در صورت لزوم است.

منبع :

  1. RON KINNE ” Attention to Measurement?” Products Finishing Mag, pp, march 2023.

 

 

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

اعجاز پوششهای نانویی

اعجاز پوششهای نانویی

اعجاز پوششهای نانویی در سالهای اخیر کاربرد فناوری لایه های نازک به صورت اعمال نانو پوششهایی بر روی سطح شیشه باعث بروز خواص ویژه و

بخوانید »