نشریه پیام آبکار

عالی جناب ناصر کنعانی ستاره ای درخشنده بر تارک علم، فرهنگ و هنر ایران

پروفسور ناصر کنعانی بی شک یکی از تاثیرگذارترین و منحصر به فردترین چهره‌های علمی، فرهنگی و هنری کشور است که آثار و فعالیت‌های بزرگ ایشان باعث افتخار ایرانی و ایرانیان است. سخن گفتن از این شخصیت بزرگ و خدمات او به راستی در این مقال نمی‌گنجد

ایشان در سال 1320 در تهران زاده شد و پس از اتمام تحصیلات خود در مقطع دیپلم، به آلمان رفته و در رشته فیزیک جامدات درجه دکتری را از دانشگاه فنی برلین آلمان کسب نمود که در حال حاضر نیز در این دانشگاه مشغول به تدریس است.

نشریه آلمانی گالوانو‌تکنیک به تاریخ آگوست 2006 در نوشته ای با اشاره به اینکه پروفسور کنعانی پس از دوره‌ی فوق لیسانس مهندسی (دانشگاه فنی برلین ) به عنوان دستیار زیر نظر پروفسور LOHBERG در قسمت تحقیقاتی فلزات به فعالیت پرداخت می‌نویسد: «وی در سال 1974 در زمینه تحقیقات “تاثیر نسبی مکعبی مرکزیت محیطی فلزات ” موفق به اخذ مدرک دکترای مهندسی شد و سپس به دانشکده فیزیک فلزات انتقال یافت و زیر نظر پروفسور Feller دوره‌ی کسب مقام پروفسوری را آغاز کرد و در سال 1979 با توجه به تحقیقات خود پایان نامه ای را در زمینه‌ی خوردگی  الومینیوم و آلیاژهای آلومینیومی ارائه داد و با نشان عالی در زمینه‌ی علوم مواد به درجه عالی پروفسوری رسید.»

پروفسور کنعانی در سال 1989 درجه عالی پروفسوری را نیز در زمینه‌ی علوم فلزات و فیزیک فلزات دریافت کرد و سابقه تدریس در انستیتوی تکنولوژیکی ماساچوست (M.I.T) و دانشگاه فلوریدا به عنوان استاد مدعو را در پرونده کاری خود دارد.

تالیف و انتشار بیش از 300 مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی و کتب مختلف که تعدادی از این کتب به زبان انگلیسی هم ترجمه شده است و ایراد بیش از 200 سخنرانی رسمی درباره مفاخر علم و ادب، عرفان و هنر ایران از جمله خیام، خوارزمی، حافظ، صادق هدایت و… در مجامع بین المللی نیز از جمله فعالیت‌های ایشان است.

پروفسور کنعانی به عنوان یکی از مفاخر بزرگ علمی و فرهنگی ایران است که در آلمان و در تالار مشاهیر آن کشور در کنار بزرگانی مانند آلبرت انیشتین قرار دارد. تسلط کامل بر پنج زبان زنده دنیا، او را در مکان برجسته‌ای جهت معرفی بزرگان و مفاخر ایران زمین در مجامع بین المللی قرار داده است.

شخصیت منحصر به فرد ایشان سبب شد که آثاری در زمینه‌های هنری و ادبیات نیز به یادگار بگذارد که از آن جمله می توان به کتاب «موسیقی سنتی ایرانی: تاریخچه، سازها، ساختار، اجرا، ویژگی ها» به زبان آلمانی، «حافظ و دیوان او از دیدگاه غرب» به زبان آلمانی  و سه جلد کتاب درباره محمدبن موسی خوارزمی به زبان فارسی اشاره کرد.

بخشی از فعالیت های علمی و اجتماعی پروفسور کنعانی به روایت آمار:

– عضو هیئت مدیره جامعه آبکاران و متخصصین فناوری سطوح آلمان(G.O)

– عضو کمیته علمی G.O

– عضو کمیته انستیتو Fraunhofer در زمینه تکنولوژی سطح در شهر “برآن شوایق”

– دبیر دائمی جلسات فنی G.O در برلین

– عضو کمیته انتخاب بهترین مقاله انتشار یافته در زمینه آبکاری برای ارائه جایزه Heinz-Leuze

– عضو کمیته انتخاب DIN در زمینه اندازه‌گیری و فرایندهای آزمایش پوشش فلزی

– عضو کمیته  فنی ارائه بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی دانشگاه فنی برلین

– عضو سنای آکادمی شغل در برلین

– عضو چندین اتحادیه فنی و علمی در آلمان و خارج از آلمان و عضو افتخاری چندین اتحادیه هنری

– چندین بار رئیس هیات مدیره اتحادیه فارغ التحصیلان علوم طبیعی و مهندسی ایرانیان مقیم آلمان

توجه ایشان به صنعت آبکاری و تحقیقات و تالیفات در این زمینه بر کسی پوشیده نیست . پروفسور کنعانی همواره بر اهمیت صنعت آبکاری تاکید داشته و این صنعت را مادر اکثر صنایع می داند که گواه این توجه، تالیف آثار ارزشمندی چون «پوشش دهی الکتریکی: مبانی، فرآیندها و روش های عملی» به زبان انگلیسی و کتاب  Electroplating and Eletroless Plating of Copper and its Alloys  است.

دغدغه ایشان در حوزه آبکاری موجب شد تا در سال 1389 پیشنهاد اهدای جایزه پروفسور کنعانی از سوی ایشان داده شده و این حرکت موجب ایجاد انگیزه میان صنعتگران و فعالین این صنعت شد.

در ادامه بخش هایی از گفتگوی ایشان با رسانه ها را در زمینه صنعت آبکاری می خوانیم:

“تکنولوژی سطوح به طور عام و صنعت آبکاری به طور خاص ، نقش بسیار مهمی را در جامعه صنعتی پیشرفته‌ای مانند آلمان بازی می‌کند. شما کمتر حوزه و گستره‌ای را در جهان فن و صنعت آبکاری می یابید که صنعت آبکاری در آن جا و در ابعاد مختلف حضور نداشته باشد. برای نمونه می‌ توان از صنایع خودروسازی ، فضانوردی، صنایع کامپیوتر  و ملحقات جانبی، ارتباطات و وسایل آشپزخانه و اشیاء تزئینی نام برد. در تمام این زمینه‌ها و محصولات تولید شده آن‌ها ، نتایج مفید و ثمربخش صنایع  آبکاری مشاهده می‌شود . حتی می‌توان به روشنی به نقش پیش برنده این صنعت در حوزه‌هایی که بر شمردیم اشاره کرد. با یاری صنعت آبکاری و پوشش‌های مناسبی که کارایی و جلوه کالا را چند برابر می‌کند صنایع مختلف به پیشرفت‌های غیر قابل انکاری دست یافته‌ و توانسته‌اند جایگاه قابل توجهی را در میان مصرف کنندگان بدست آورند.

به هر روی، وجود گوهران نایابی چون پروفسور کنعانی برای جامعه علمی و فعالین صنعت استراتژیک آبکاری بسیار غنیمت است و امیدواریم سالیان طولانی بتوانیم از وجود ایشان برای اعتلای این صنعت بهره مند باشیم.

 

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟ 4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

آزمونهای فسفاته

آزمونهای فسفاته

آزمونهای فسفاته وجود ابهامات بسیار در کیفیت قطعات رنگ شده، همچنین تفاوت نظر در سنجش کیفیت رنگ و خرابیهای آن، پس از گذشت زمان لزوم

بخوانید »