نشریه پیام آبکار

مصاحبه با مهندس مرضیه حمیدنیا مدیرعامل شرکت پوشش لعاب

مهندس مرضیه حمیدنیا، مدیرعامل شرکت پوشش لعاب و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع آبکاری ایران برای اولین بار در کشور توانست به عنوان یک بانو، رئیس اتحادیه صنف جلوبند و هیدرولیک کاران و آهنگران اتومبیل سبک و سنگین شیراز شود.

به این بهانه با ایشان به گفت و گو نشستیم تا مسیر پیمودن این راه دشوار در فضایی مردانه را جویا شویم. متن پیش رو حاصل گفتگو با این بانوی آبکار و فعال است که با هم می‌خوانیم:

سرکار خانم حمیدنیا لطفا در شروع گفتگو کمی از کودکی خود بگویید

من در شهر شیراز و در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمدم. پدرم کارمند و مادرم معلم بود. از کودکی علاقه زیادی به داشتن استقلال مالی داشتم و پس از اتمام تحصیلات خود در رشته شیمی در دانشگاه، به جستجوی کار پرداخته و موفق شدم در اولین تجربه کاری به عنوان بازاریاب در یک شرکت مشغول شوم. اما بدلیل علاقه‌مندی به کار در حوزه مرتبط با رشته تحصیلی خود، مجدداً به کاوش پرداخته و از طریق یکی از اقوام با صنعت آبکاری آشنا شدم. بعد از انجام تحقیقات و گذراندن دوره آموزشی تخصصی، توانستم در سال 1386 با سرمایه‌ای اندک که با زحمت فراوان و بدون حمایت اطرافیان فراهم شده بود، وارد این صنعت شوم.

از مسیر کاری خود بیشتر برای ما توضیح دهید

من برای رسیدن به جایگاه کنونی خودم تلاش زیادی انجام دادم. از مطالعه و تحقیق تا تلاش در کارگاه.

و شرکت خود را در سال 86 تاسیس کرده و خطوط آبکاری گوناگون را راه اندازی کنم.

شرکت پوشش لعاب در چه زمینه هایی فعالیت دارد؟

شرکت ما ارائه دهنده کلیه خدمات آبکاری  و دارای تمام خطوط آبکاری صنعتی اعم از گالوانیزه در رنگ های مختلف، آبکاری طلا، نقره، کروم، نیکل مشکی، آنادایز و هارد آنادایز، فسفاته‌کاری، مس، قلع و … است. در آینده‌ای نزدیک هم بدنبال راه‌اندازی خط آبکاری پلاستیک و چند شعبه در جنوب کشور به منظورگسترش فعالیت‌های خود و پاسخگویی مناسب‌تر به مشتریان هستیم.

به طور مشخص با چه صنایعی همکاری می کنید؟

با برخی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی از جمله تولیدکنندگان قطعات فلزی (آسانسور، بالابر، تجهیزات پزشکی، وسایل گلخانه و …) همکاری داریم.

گویا شرکت شما به عنوان بزرگترین آبکاری جنوب ایران شناخته شده دلیل کسب این موفقیت را چه می دانید؟

ما در شرکت پوشش لعاب مجموعه 25 نفری از نیروهای توانمند و تحصیل کرده را گرد هم آوردیم. آقای مهندس عباس حیدری که از ابتدای تأسیس شرکت همراه بودند و آقای مهندس وحید حمیدنیا، مدیر خط آبکاری آلومینیوم و دیگر کارشناسان و کارکنان زحمتکش مجموعه، در کسب موفقیت ها سهیم هستند.

خوشبختانه اعتبار ما در صنعت، بزرگترین سرمایه ما است و یکی از بزرگترین افتخارات ما این است که از هر شرکتی که همکاری داشتیم، لوح تقدیر و تشکر دریافت کردیم.

از مشکلات صنعت آبکاری در کشور بفرمایید

با توجه به ناشناخته بودن این صنعت در کشور ما، آموزش‌های به‌روز و کافی وجود نداشته و به‌همین دلیل راه‌اندازی خطوط پیشرفته و به‌روز کاری دشوار است. نظر به اینکه این صنعت روز به روز در حال تغییر است، جهت پرهیز از افتادن به ورطه رکود و عقب افتادگی، باید به طور جدی با تغییرات همسان شده و این موضوع مستلزم همکاری و ارائه آموزش‌های لازم توسط متخصصان برای صاحبان کار و انتقال مهارت‌های تجربی با ارزش به گروه‌های نوآموز است.

خانم  مهندس حمیدنیا شما عضو هیات مدیره انجمن آبکاری ایران هستید. نقش تشکل‌های صنفی در این صنعت را چگونه ارزیابی می کنید؟

بله . من همواره نقش تشکل‌های صنفی را به مثابه نقش نورون‌ها در سیستم عصبی می‌دانم. این تشکل‌ها در صورت داشتن پشتوانه مردمی و نمایندگی واقعی آن‌ها، قادر به اعمال قدرت جهت پیگیری مطالبات صنف در ساختارهای قدرت و حفظ حقوق اعضا هستند. اگر این ارتباط دو سویه و معطوف به منافع صنفی باشد اتحادیه و تشکل نقش بی‌بدیل خود را داشته و خوشبختانه از آنجا که اتحادیه صنف آبکاران  با رأی مستقیم متخصصین و صاحبان کار این صنف بوجود آمده در حفظ حقوق صنفی و پیگیری آن بسیار قوی عمل کرده است.

انتخاب به عنوان رئیس اتحادیه صنف جلوبند و هیدرولیک کاران و آهنگران اتومبیل سبک و سنگین شیراز

 

اما انتخاب سرکارعالی به عنوان رئیس اتحادیه صنف جلوبند و هیدرولیک کاران و آهنگران اتومبیل سبک و سنگین شیراز…… از این اتحادیه برای ما بگید

در شیراز به دلیل اینکه اکثر افراد آبکاری را بیشتر با آبکاری قطعات خودرو می شناسند و همچنین تعداد آبکاران رسمی و ثبت شده کم است، صنف آبکاران با صنف جلوبندی سازان و هیدرولیک کاران و آهنگران اتومبیل تجمیع شده است و این اتحادیه پاسخگوی تمام افراد فعال در این حوزه ها است. یک صنف کاملا مردانه که در کل اتحادیه تنها سه نفر خانم فعال هستند.

و چطور به این عنوان انتخاب شدید

واقعیت این است که به دلیل مشغله فراوان و عضویت در تشکل های صنفی دیگر، تمایلی به کاندید شدن نداشتم اما با توصیه دوستان کاندیداتوری خود را اعلام کرده و پس از طی کردن مراحل قانونی به مرحله انتخابات رسیدم. در روز برگزاری انتخابات به دلیل فضای مردانه حاکم بر اتحادیه تصور نمی کردم شانسی برای انتخاب داشته باشم اما توانستم از بین 15 نفر، با اختلاف زیاد نسبت به نفر دوم، به عنوان رئیس اتحادیه انتخاب شوم. موضوع جالب توجه این بود که اکثر اعضای اتحادیه اذعان داشتند رزومه کاری من رو مطالعه کردند و با آگاهی به من رای دادند و اعتقاد دارند می توانم در این سمت موفق باشم.

در ابتدا به دلیل مشغله های زیاد می خواستم مسئولیت خود را واگذار کنم اما احساس کردم با این کار به خودم و تمام بانوان و افرادی که من را انتخاب کردند خیانت کردم.به همین دلیل تصمیم گرفتم با قدرت کار خود را آغاز کنم

تبریک ما را به خاطر کسب این موفقیت پذیرا باشید و در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید….

ممنونم. من به همه بانوان خانه دار، دانشجویان و فارغ التحصیلان توصیه می کنم که علایق و توانمندی‌های خود را شناخته و روی آنها تمرکز کنند و به تفاوت های جنسیتی اهمیتی ندهند

دانلود متن  مصاحبه :

https://irancoat.ir/wp-content/uploads/2023/06/مصاحبه-با-خانم-حمیدنیا.pdf

 

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

ساخت روکش گرافني ضدخوردگي

تحقيق جديد انجام شده بوسيله محققان دانشگاه واندربيلت در آمريکا نشان مي‌دهد که ماده شگفت‌انگيز گرافن که نازک‌ترين ماده در دنيا است، را مي‌توان بعنوان

بخوانید »