نشریه پیام آبکار

نرگس جعفریان، مدیرعامل شرکت آذین تجارت هامون:آموزش، حفظ و نگه داشت سرمایه انسانی، مهم ترین مشکل فعالین صنعت آبکاری

نرگس جعفریان، مدیرعامل شرکت آذین تجارت هامون، یکی از بانوان فعال در صنعت آبکاری است که برای  بخش آبکار بانو این شماره با وی به گفتگو نشستیم:

 

لطفا بیوگرافی از خودتان و شرح حالی از آنچه تا رسیدن به این مقطع گذراندید بفرمایید

 

در سال ۱۳۵۸ دراستان قم متولدشدم درتیرماه سال ۸۲ از دانشگاه صنعتی شاهرود از رشته شیمی محض فارغ التحصیل و به عنوان مدیر کنترل کیفیت در شرکت زرناب تهران مشغول به فعالیت شدم.

خیلی زود متوجه شدم که کلیه اطلاعات آکادمیک فقط بربستر تجربه مفهوم دارد سپس با مشارکت، شرکت تولیدی راه اندازی نموده و افرادی را مشغول به کار کردم.

درسال ۱۴۰۰ نیز دردوره های مهارتی و دوره مدیرعامل حرفه ای وMBA شرکت کردم.

 

یک معرفی کوتاه از شرکت، چگونگی تاسیس و خدمات بفرمایید

شرکت آذین تجارت هامون درسال ۱۳۸۸ با هدف تولید زیورآلات طلا و نقره با روش ریخته گری دقیق تاسیس و در سالهای اول باتوجه به تلاش های زیاد از تولید با حجم کم شروع کرده و تاکنون با ظرفیت ۵۰درصد درحال کار است که علت اصلی عدم کارآیی 100 درصدی، کمبود نیروی متخصص و آموزش دیده در استان و نیاز به سرمایه اولیه فوق العاده بالا و استراتژیک است.

 

بفرمایید چطور شد که لزوم راه اندازی خط آبکاری را در مجموعه خود احساس کردید؟

محصولات طلا و نقره برای اینکه امکان عرضه به بازار را داشته باشند بایستی آبکاری شده و سپس بسته بندی شوند. لذا از سال ۱۳۹۰ واحد آبکاری در این کارخانه فعال و پس از گذراندن چالش های فراوان هم اکنون درحال انجام فرایند بوده و از محصولات خوب نیکاب شیمی به عنوان زیرلایه بهره می بریم

 

از چه پوشش هایی برای آبکاری زیورآلات استفاده می کنید؟

پوششهای آبکاری در این صنعت از سالیان طولانی رودیوم بوده ولی به لحاظ گران قیمت بودن این عنصر و نیز پایه اسیدی و تاثیر حلالیت آبکاری طلا بدون مشکل است ولی آبکاری نقره نیاز به پوشش زیرلایه دارد به همین جهت از پوشش های پلاتین پالادیوم و یا روی در این مورد استفاده کرده و سپس پوشش رودیوم را با درخششی چشمگیر روی محصول می نشانند.

جایگاه این صنعت را چگونه ارزیابی می کنید و  توصیه شما برای بانوان علاقه مند به فعالیت در این صنعت چیست؟

درصنعت طلا و نقره و کلیه امور مد و فشن صرفا زیبایی و براقیت محصول موجب دیده شدن و افزایش فروش می شود لذا رکن اصلی تولید مصنوعات طلا و نقره، آبکاری و دوام رنگ ایده آل محصول و تضمین ایستایی رنگ است.  با توجه به این امر و خلقت الهی در چشمان تیزبین و رنگ شناسی بالقوه در بانوان می توان بهترین گزینه انتخابی در این پست را از جنس زنانه دانست پس بهینه ترین رنگ در دید بانوان به چشم می آید و پیشنهادم به خانم های هنرمند و کیمیاگر سرزمینم این است که با شناخت رفتار محلولها و بهینه سازی مصرف محلول برای ایجاد رنگ بادوام و پوشش زیبا وارد این حرفه و هنر شوند تا با ورود به بازار درآمدی مناسب فعالیت بدست آورند

 

بفرمایید در روند تاسیس شرکت چه مشکلات و موانعی را پشت سر گذاشته اید؟

درواقع تاسیس شرکت راحت ترین کار در صنعت بوده و هست بنظر بنده سخت ترین کار، آموزش، حفظ و نگه داشت سرمایه انسانی، سرمایه درگردش و سرمایه ثابت است که مهمترین سرمایه گزینه اول است.

مشکلاتی چون تامین امنیت، آموزش حین خدمت، نبود امکانات دراستان و نیاز به رفت و آمد فراوان با تهران، از مهم ترین مشکلات پیش روی ما است.

 

به عنوان یک بانوی فعال چه مشکلاتی برای حضور و فعالیت در این شغل و فضای مردانه آن داشتید؟

همانطور که مستحضرید همیشه فعالیت درصنعت برای مردان بوده و هست چرا که خشن و طاقت فرساست لذا تا جایی که لازم بود شروع به کسب مهارت های اجتماعی و ایجاد ارتباطات همه جانبه نموده و هم اکنون درتلاش برای توسعه و پیشرفت هستم.

علت موفقیت خود در این صنعت را چه می دانید؟

آموزش، تلاش، پشتکار پشتکار پشتکار

 

ممنون از شما بابت شرکت در این مصاحبه و برای شما آرزوی موفقیت داریم.

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

پوشش د هی فسفاته

پوشش د هی فسفاته

پوشش د هی فسفاته با استفاد ه از جایگزینی شتاب د هند ه هید روکسیل آمین مطلب پوشش د هی فسفاته با استفاد ه از جایگزینی شتاب د هند ه هید روکسیل آمین د ر خصوص

بخوانید »