نشریه پیام آبکار

گزارش نشست هم اندیشی فعالان صنعت آبکاری

نشست هم اندیشی با اعضای انجمن و فعالان صنعت آبکاری ایران، روز چهارشنبه سوم خرداد 1402 در سالن اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. در این نشست که به همت انجمن صنایع آبکاری ایران برگزار شد، ابتدا دکتر حسین پور، دبیر انجمن ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین، ابراز امیدواری کرد: با همکاری و درایت فعالان صنعت آبکاری در این نشست، نتایج مفیدی برای همگی حاصل شود.

در ادامه مهندس کاظمی، رئیس انجمن صنایع آبکاری ایران ضمن ارائه توضیحاتی از تاریخچه انجمن، گفت: انجمن صنایع آبکاری ایران با تلاش موسسین آن در سال 1386 به ثبت رسیده و در حال حاضر در خدمت جمعی از ذینفعان صنعت آبکاری است. وی از زحمات اعضای هیئت مدیره ادوار گوناگون انجمن قدردانی نمود و گفت: فعالیت های انجمن در قالب کمیته های مختلف انجام می شود که در ادامه گزارش آن را خواهیم شنید.

برگزاری 200 دوره آموزشی و ارتباط با سازمان محیط زیست، از اقدامات مهم انجمن در سال های اخیر

مهندس شایان منش، رئیس کمیته آموزش با بیان اینکه از سال 1394 با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف دوره های مختلف آموزشی آبکاری برگزار شده است، گفت: تاکنون 200 دوره آموزشی برگزار شده و از سال 1400 به شرکت کنندگان، با همکاری سازمان ملی استاندارد، گواهی معتبر اهدا شده است.

وی در ادامه ضمن دعوت از شرکت کنندگان در نشست برای ارائه نظرات خود در زمینه آموزش، پیشنهاداتی از جمله تایید صلاحیت افراد و فعالین آموزش دهنده، تدوین تاریخچه صنعت آبکاری، انتشار مشترک کتب آبکاری و تهیه خبرنامه الکترونیکی را ارائه داد.

مهندس کریمی، رئیس کمیته محیط زیست نیز یکی از دغدغه های اصلی صنعت آبکاری را محیط زیست دانست و گفت: کمیته محیط زیست انجمن اقداماتی از جمله برگزاری جلسات مستمر با سازمان محیط زیست، تلاش برای مرتفع کردن قوانین غیرکارشناسی و تهیه پیش نویس تفاهم نامه میان انجمن و سازمان محیط زیست را در سال های اخیر انجام داده است.

مهندس مخلصیان، نماینده کمیته رفاهی انجمن نیز با اشاره به اقدامات این کمیته طی سال های فعالیت، گفت: عقد تفاهم نامه با مجموعه فرهنگی ورزشی شهید معتمدی و مذاکره با بیمه سامان برای اخذ 5 تا 10 درصد تخفیف برای اعضای انجمن از جمله اقدامات اخیر این کمیته است.

وی افزود: معرفی و هماهنگی برای برگزاری تورهای نمایشگاهی و برگزاری جلسات هم اندیشی، از جمله اهداف و برنامه­های این کمیته است.

نمایشگاه­ها، محلی مناسب برای ارائه محصولات به صورت تهاتری و اشتراک توانمندی­ها

مهندس فرشچی، رئیس کمیته نمایشگاهی انجمن با بیان اینکه حضور در نمایشگاه­ها منافعی چون ارائه محصولات به صورت تهاتری و اشتراک توانمندی ها را به دنبال دارد، گفت: حدود 13 نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران مرتبط با صنعت آبکاری برگزار می شود که مهم ترین آن، نمایشگاه رنگ، رزین، پوشش­های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری در آذر ماه است.

وی افزود: از همه اعضا و فعالان صنعت آبکاری درخواست داریم نظرات خود را در زمینه شرکت متمرکز و پر تعداد در یکی از این نمایشگاه­ها اعلام کنند.

خیری، رئیس کمیته بازرگانی، بستر سازی جهت بالا بردن جایگاه حقوقی و موثر انجمن در برابر دولتمردان را یکی از اهداف مهم این کمیته دانست و گفت: ارتباط با کمیسون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی و تسهیل در اخذ مجوزهای واردات و مشاوره در امور گمرک و بازار صادرات از جمله فعالیت های کمیته بازرگانی انجمن است.

مهندس امیری، رئیس کمیته دانشجویی، این کمیته را یکی از کمیته­های نوپای انجمن دانست و گفت: هدف از تشکیل این کمیته، ایجاد فضا برای آموزش دانشجویان و بهره برداری از توانایی آن­ها است.

در ادامه حاضرین در نشست مواردی چون لزوم ارتباط با محیط زیست، اداره مالیات، وزارت صمت و مجلس را مطرح نموده و خواستار پیگیری آموزش در زمینه آبکاری، حضور پررنگ اعضا در نمایشگاه، بیمه تکمیلی اعضا و برگزاری رویدادهای فرهنگی شدند.

همچنین پیشنهاداتی چون گسترش روابط با فعالین صنعت، مذاکره با تامین اجتماعی برای قرار گرفتن آبکاری در لیست مشاغل سخت، تهیه لیست استاندارد در زمینه مواد مصرفی پوشش ها و ایجاد راهکار تاسیس اتحادیه و تعاونی مرتبط با آبکاری از سوی آنها مطرح شد

در ادامه دکتر سیاسی راد، مدرس دوره­های توانمندسازی تشکل­ها، سازماندهی یک دبیرخانه حرفه­ای را  امری ضروری برای موفقیت یک تشکل دانست و گفت: سازماندهی ظرفیت­های داخلی و اضافه نمودن تعداد اعضا از طریق بوجود آوردن شبکه­های بیرون از تشکل، راهکار مهمی برای رسیدن انجمن صنایع آبکاری به اهداف خود است.

بررسی الحاق انجمن آبکاری به اتاق بازرگانی ایران

مهندس میرشفیعی، کارشناس اتاق ایران با بیان اینکه این مجموعه بر اساس سه قانون مصوب، تشکل­ها را تحت پوشش خود هدایت نموده و 213 تشکل ملی توسط اتاق بازرگانی ساماندهی شده است، گفت: تشکل های اتاق بازرگانی بازوان این مجموعه هستند و از مزایای عضویت در اتاق بازرگانی می توان به عضویت اتاق به عنوان مشاور سه قوه، حضور اتاق در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و ارائه کمک­های بلاعوض به تشکل های عضو اشاره کرد.

مطالبه گری از طریق نهادهای مدنی در قالب کمیته مطالبه گری، در دستور کار انجمن

در بخش بعدی برنامه­های نشست، دکتر حسین پور، دبیر انجمن صنایع آبکاری، پیگیری مصوبات را مهم ترین برنامه هیئت مدیره دانست و با اشاره به برنامه­های آتی انجمن، گفت: مذاکره با وزارت علوم برای تاسیس رشته آبکاری، مطالبه­گری از طریق نهادهای مدنی به صورت مستمر در قالب کمیته مطالبه­گری، امضای تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه­ای برای آموزش دانش آموزان هنرستان، برگزاری نشست­های هم اندیشی فصلی با اعضا، ایجاد آزمایشگاه همکار موسسه استاندارد برای اعضای انجمن، تعامل میان صنعت و دانشگاه از طریق حمایت از پایان نامه­ها و شرکت در نمایشگاه­های بین المللی از جمله برنامه­های آینده انجمن است.

در پایان نیز شرکت کنندگان در نشست ضمن معرفی و ارائه گزارشی از فعالیت­های خود، در زمینه حل مشکلات با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر