نشریه پیام آبکار

سئو 101: لینک‌های داخلی

مهندس علیرضا امیری

a.amiri@openpars.com

لینک داخلی بازدیدکننده سایت شما از صفحه‌ای به صفحه دیگر از وب سایت شما منتقل می‌کند. هدف اصلی لینک‌های داخلی راهنمایی و مسیردهی به بازدکنندگان وب سایت است، اما در کنار آن می‌توان از لینک‌های داخلی برای ارتقاء وضعیت سئو سایت هم بهره برد. در این مقاله با هم در مورد لینک‌های داخلی بیشتر می‌خوانیم و یاد می‌گیریم چطور از آن در ساختار سایتمان استفاده کنیم و نگاه استراتژیک به لینک‌های داخلی داشته باشیم.

لینک‌های داخلی برای سئو بسیار حیاتی هستند

اولین کاربرد لینک داخلی جابجا کردن بازدیدکننده از صفحه A به صفحه B است اما نقش حیاتی دیگری موتورهای جستجو برای آن قائل هستند.

جان مولر، تحلیل‌گر ارشد جستجو در گوگل در یکی از رویدادهای گوگل در اهمیت لینک‌های داخلی چنین می‌گوید:

لینک‌های داخلی برای سئو دارای اهمیت حیاتی هستند، استفاده از لینک داخلی یکی از بهترین چیزهایی هست که گوگل و بازدیدکنندگان را به صفحاتی که از نظر شما مهم هستند راهنمایی می‌کند… چیزی که قرار است مهم باشد کاملا به شما بستگی دارد

بنابراین اگر از لینک داخلی به صورت استراتژیک استفاده کنید باعث ارتقاء عملکرد صفحه مورد نظر شما می‌شود. لینک‌های داخلی با ایجاد یک جریان از رتبه‌بندی صفحات در سایت شما باعث بهتر دیده شدن صفحه مورد نظر شما در نتایج جستجو می‌شود.

به صورت یک قائده کلی هرچه تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه بیشتر باشد در نتایج جستجو نیز شانس دیده شدن آن بیشتر است. البته قرار نیست کیفیت را فدای کمیت کنیم، همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره شد کیفیت لینکی که ایجاد می‌کنید مهم است.

علاوه بر انتقال اعتبار صفحات مختلف سایت شما با استفاده از لینک داخلی می‌توانید بازدیدکنندگان را مستقیما به محتوایی که می‌خواهید نمایش دهید هدایت کنید.

برای مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و می‌خواهید تخفیفات مناسبتی و یا فصلی را به مخاطبان نمایش دهید قطعا استفاده از یک لینک در صفحه اصلی سایت کاربر را به سرعت به صفحه مورد نظر شما هدایت می‌کند.

جان مولر در این مورد می‌گوید: باید به این موضوع به صورت استرتژیک نگاه کنید و ببینید چه چیزی برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار استو چگونه می‌توانید با لینک داخلی آن را برجسته کنید.

گوگل و سایر موتورهای جستجو از لینک‌های داخلی برای کشف و فهرست کردن صفحات مختلف سایت شما نیز استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اگر شما مطلبی را در سایت منتشر کنید اما از هیچ قسمتی از سایت شما به آن لینکی وجود نداشته باشد موتورهای جستجو نمی‌توانند وجود این صفحه را تشخیص دهند. پس حتما بعد از انتشار هر مطلبی در سایت مطمئن شوید که از طریق کلیک بر روی یک یا چند لینک مطلب مورد نظر برای مخاطب قابل مشاهده است.

کلمه‌ای که لینک‌دار می‌کنید مهم است!

در جواب یک سوال توییتری با این عنوان که “آیا گوگل به آنکر تکست (کلمه لینک دار شده) اهمیت می‌دهد؟” جان مولر چنین می‌گوید: اکثر لینک‌ها اطلاعاتی در مورد محتوا از طریق آنکر تکست فراهم می‌کنند، حداقل باید این کار را انجام دهند!

وقتی یکی از تحلیل‌گران ارشد گوگل در مورد کلمه‌ای که لینک‌دار می‌شود چنین گفته پس باید به اهمیت بالای آن یقین داشت.

برای مثال اگر شما صفحه‌ای دارید که در آن خدمات آبکاری فسفاته انجام می‌دهید و از سایر صفحات سایت با کلمات “آبکاری فسفاته” “پوشش فسفاته” “فسفاته کاری” لینک به این صفحه می‌دهید به گوگل کمک می‌کنید موضوع صفحه مورد نظر شما را بهتر درک کند.

انواع لینک داخلی

در بیشتر موارد لینک‌های که در وب سایتی مشاهده می‌کنید در یکی از این 4 دسته قرار می‌گیرد:

لینک‌های ناوبری

اکثر بازدیدکنندگان از طریق منوی بالای صفحه در وب سایت شما جابجا می‌شوند و به دنبال صفحه مورد نظرشان می‌گردند. لینک ناوبری را می‌توان همان منوی اصلی سایت هم در نظر گرفت.

لینک‌های درون متنی

لینک‌های که درون متن صفحه وجود دارند و اکثرا برای توضیح بیشتر، تعریف یک کلمه یا هدایت بازدیدکننده به محتوای مشابه استفاده می‌شوند.

لینک‌های مسیریابی (Breadcrumb)

لینک‌های مسیریابی برای نمایش ارتباط ساختاری صفحه نمایش داده شده با سایر بخش‌های سایت به کار می‌رود و به مخاطب محل وی را در سایت شما نمایش می‌دهد. احتمالا این عبارت را در سایت‌های مختلف دیده‌اید: شما اینجا هستید

لینک‌های پاورقی (Footer)

لینک‌های که در پاورقی یا فوتر سایت قرار می‌دهید معمولا شامل اطلاعات تمایش و صفحات ایستای سایت شما هستند. اگرچه این لینک‌های می‌توانند مفید باشند اما جزو لینک‌های مهم به شمار نمی‌روند.

چگونه یک لینک سازی موفق داخلی داشته باشیم؟

ایجاد یک ساختار مناسب لینک داخلی باعث می‌شود وب سایت شما آنگونه که می‌خواهید در نتایج جستجو دیده شود و موتورهای جستجو را به صفحات مناسب و مورد نظر شما هدایت کند. با هم اقدامات لازم را بررسی می‌کینم:

 

1-    یک نقشه یا تصویر از ساختار سایت خود بکشید

چه وب سایتی جدید را ایجاد می‌کنید و چه بر روی وب سایت قدیمی کار می‌کنید قدم اول ایجاد یک مدل نقشه از ساختار صفحات سایت است. مدل هرمی یکی از بهترین مدل‌ها برای نمایش ساختار سایت شماست که به درک بهتر صفحات و ارتباط بین آنها کمک می‌کند.

در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه مدل هرمی از سایت فروش مبلمان منزل را مشاهده کنید

در مورد مدل هرمی جان مولر می‌نویسد: ساختار بالا-به-پایین هرمی به ما کمک می‌کند ارتباط و محتوای هر صفحه را در سایتمان بهتر درک کنیم.

اگر جان مولری چیزی را پیشنهاد می‌کند بهتر است آن را جدی بگیریم. به علاوه مدل هرمی به ما کمک می‌کند تا ساختار لینک‌های مسیریابی یا Breadcrumb سایت را هم بهتر ایجاد کنیم.

1-    به صفحاتی که برایتان اهمیت دارد لینک بدهید

وقتی ساختار صفحات سایت را ترسیم کردید حالا وقت آن است به صفحاتی که می‌خواهید برجسته کنید لینک داخلی بدهید. برای یک سایت فروشگاهی شاید لینک به صفحه لیست محصولات یا خدمات اهمیت زیادی داشته باشد و برای یک سایت خبری لینک به موضوع مهم روز و یا صنعت مورد نظر.

به هر چیزی که بخواهید می‌توانید لینک بدهید اما دقت داشته باشید بهتر است صفحاتی که اهمیت بیشتری دارند را در اولویت قرار دهید.

2-    به صفحات مرتبط با هم لینک بدهید

به صفحاتی که از نظر موضوعی با هم مشابه هستند و یا تکمیل کننده محتوای یکدیگر هستند لینک بدهید. به عنوان مثال شما ممکن است در مورد یک نوع فرآیند آبکاری خاص صحبت کنید اما کلمات یا محصولاتی را در آن صفحه بیان کردید که لزوما برای بازدیدکننده آشنا نباشد، می‌توانید با ایجاد لینک به صفحه‌ای که آن محصول یا کلمه یا بخشی از فرآیند را توضیح می‌دهد اولا مخاطب را راهنمایی کنید، دوما ارتباط محتوایی سایت خود را بیشتر به موتورهای جستجو نمایش دهید. به علاوه این کار مزایای دیگری هم در مورد نرخ پرش (Bounce Rate) برای شما خواهد داشت که در مقالات بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

در حالت کلی اگر از نظر معنایی لینک به صفحه‌ای دیگر منطقی به نظر می‌رسد و ممکن است مخاطب شما را بیشتر راهنمایی کند پس باید این کار را بکنید.

 

چگونه مشکلات لینک‌های داخلی را شناسایی کنیم؟

ایجاد ساختار لینک دهی در ابتدا بدون مشکل به نظر می‌رسد اما پس از مدتی که محتوای سایت زیاد می‌شود و یا صفحات مختلفی را کم و اضافه می‌کنید مشکلات کم کم پدیدار می‌شوند. این 3 اقدام را انجام دهید تا مطمئن شوید همه چیز به صورت منظم در جای خود قرار دارد:

  • لینک‌های خراب 404 را شناسایی کنید
  • فرصت‌های جدید لینک سازی را شناسایی کنید
  • صفحات جا مانده را پیدا کنید

کنترل دستی هر کدام از این 3 مورد بسیار سخت است و در مورد سایت‌های با محتوای زیاد کاری تقریبا غیر ممکن اما خوشبختانه ابزارهای رایگان و پولی بسیاری وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد برای مثال لینک‌های خراب سایت خود را شناسایی و رفع کنید.

ابزار گوگل سرچ کنسول به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت لینک‌هایی که گوگل در بازدید از آن دچار خطا شده است را مشاهده کنید و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

افزونه‌های مرتبط با سئو مانند Yoast و یا All in one seo و یا Seo Rank Math به شما این امکان را می‌دهند تا فرصت‌های ایجاد لینک داخلی برای نوشته‌های سایت خود را شناسایی کنید و حتی به شما پیشنهاد ایجاد لینک داخلی را نیز می‌دهند.

صفحات جا مانده شامل برگه‌ها و نوشته‌هایی از سایت شماست که به آنها لینک داخلی وجود ندارد. همانطور که گفته شد اگر به صفحه‌ای لینک وجود نداشته باشد موتورهای جستجو امکان پیدا کردن آن را ندارد در نتیجه مطمئن شوید که صفحات شما از طریق منوها و یا لینک‌های که در متن سایر صفحات ایجاد می‌کنید قابل دسترس هستند.

لینک سازی داخلی از نظر فنی کاری پیچیده نیست اما قطعا نیاز به برنامه‌ریزی و صرف وقت و کنترل مداوم دارد. حتما به صورت منظم وضعیت سایت و صفحاتی که لینک‌دار کرده‌اید را تحت نظر داشته باشید تا اگر جایی خرابکاری ایجاد شد به سرعت آن را اصلاح کنید.

در مقالات بعدی در مورد تکنیک‌های رصد وضعیت سایت در نتایج جستجو بیشتر خواهیم گفت.

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر