نشریه پیام آبکار

عیب یابی پنج مشکل متداول شابلون ها برای آبکاران

 فرآیند آبکاری یک عملیات پیچیده است که به شدت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از طراحی قطعه تا مرحله تکمیل. توجه دقیق به هر مرحله از فرآیند و داشتن دانش کامل در مورد فلزات و تکنیک های مختلف می‌تواند در جلوگیری از مسائلی که ممکن است پیش بیاید کمک کننده باشد. برخی از مشکلات ممکن است از فرآیندهای قبل از آبکاری، مانند طراحی، برش و آلودگی در حین ساخت ناشی شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است پس از ساخت رخ دهند.

برای دور زدن این مسائل، همکاری با کارشناسانی که دارای سابقه اثبات شده در صنعت هستند، ضروری است. ضروری است اطمینان حاصل شود که تامین کننده دارای شهرت تثبیت شده است و تخصص چنین مشارکتی به جلوگیری از مشکلات احتمالی و اطمینان از روند صاف آبکاری کمک می‌کند

این پنج مشکل رایج که در طول فرآیند آبکاری رخ می‌دهند توسط Engineered Products and Services Inc. (EPSI) و همچنین راه‌حل‌هایی برای رسیدگی به هر علت احتمالی شناسایی شده‌اند. آگاهی از مسائل معمولی که ممکن است در طول فرآیند آبکاری رخ دهد، پلاک ها را آماده می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا بدانند چگونه از آنها کاملاً اجتناب کنند یا اگر اتفاق بیفتند چگونه آنها را برطرف کنیم

1- اتصالات شابلون‌ها زودتر از موعد از کار می‌افتند

یکی از دلایل اصلی از کار افتادن اتصالات عدم طراحی مناسب جنس فلز اتصالات و یا مناسب نبودن آن برای جریان واقعی آبکاری می‌باشد.

کسب دانش در مورد انواع مواد و اندازه‌های مورد استفاده در طراحی اتصالات از جمله جریان الکتریکی مقاومت‌های شیمیایی می‌تواند مشکل را حل کند. توصیه می‌شود هنگام طراحی شابلون‌ها که برای آویز کردن قطعات خود استفاده می‌کنید، از این دانش استفاده کنید. با استفاده از شعاع خمش مناسب اتصالات فنری می‌توان ریزشکستگی‌های آن‌ها را از بین برد.

2- سوختن قطعات

بیشترین علت سوختگی قطعات به صورت یک لکه یا کلی نزدیک بودن شاخه‌های شابلون به سطح آندی است.

طراحی قرارگیری قطعات روی شابلون ها باید به گونه‌ای باشد که نقاط تیز از آند فاصله داشته باشند و با چرخاندن شابلون بتوان جریان را روی قطعه کار کنترل کرد.

طراحی مناسب شابلون‌ها باعث می‌شود که شدت جریان به صورت یکنواخت و به یک اندازه روی سطح قطعه جریان داشته باشد و از سوختگی قطعه و یا شابلون جلوگیری نماید.

3- ضخامت کم آبکاری قطعات

برخی از دلایلی که باعث ایجاد پوشش کم روی قطعه می‌شوند شامل:

-کافی نبودن شدت جریان روی قطعه به علت دور بودن از آند

-کاهش شدت جریان روی تسمه ها به علت اکسید شدن سطح تسمه‌ها به علت اکسید شدن سطح تسمه ‌ها و آویزها شناسایی علل فوق برای رسیدن به شدت جریان مناسب بسیار مهم است.

باید بدانیم که شدت جریان مورد نیاز و مناسب برای قطعات بر حسب آمپر بر فوت مربع چه مقدار است و تسمه‌های مسی می‌توانند آن شدت جریان را عبور دهند.

به عنوان تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می‌بایست سر قلاب‌ها و فیکسچرها به طور منظم تمیز شوند تا بتوانند شدت جریان مناسب را به قطعه انتقال دهند. می‌بایست برای بعضی از قطعات از آند دستی استفاده کرد.

برای انتقال جریان به نواحی شدت جریان کم قطعه (LCD) باید طراحی مناسبی از فیکسچر داشته باشیم تا به طوری که هم نزدیک آند باشند و همچنان مشکل سوختگی قطعه و فیکسچر پیش نیاید.

– سخت بودن آویز کردن قطعات به فیکسچر و تخلیه آن‌ها از فیکسچر

یکی از مشکلات عدم دقت کافی، خش برداشتن قطعات در حین بارگیری و تخلیه از فیکسچرها است.

در برخی مواقع با هندسه پیچیده قطعات مواجه می شویم که آویز کردن آن‌ها روی فیکسچر سخت است و یا آویز کردن قطعات روی فیکسچر با ارگونومی اپراتورها هم خوانی ندارد. پس شاید نیاز به طراحی‌ها و یا ایده‌های جدید باشد تا یک فیکسچر مناسب با قطعات از نظر هدایت جریان و ارگونومی داشته باشیم.

5-پوسته شدن و یا ترک روکش پلاتینرول فیکسچر

یکی از دلایل بوجود آمدن مشکل بالا مناسب نبودن سازه فیکسچر با ظرفیت شدت جریان لازم را باید تحمل کند که منجر به ایجاد تجمع گرما بر روی فیکسچر و آسیب دیدن روکش می‌شود.

باید یک روکش پلاتینرول مناسب با طراحی فیکسچر و شدت جریان تعریف شده متناسب نیاز قطعه روی فیکسچر اعمال شود و ضخامت روکش پلاتینرول بسیار مهم است که نه نازک باشد و نه ضخیم و عملکرد فیکسچر را دچار مشکل کند.

منبع :

Kyle Faulman ,Doug Campbell , Sarah McKenzie ” Troubleshooting 5 Common Racking Problems for Platers” Products Finishing Mag, pp, november 2023

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟ 5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

آزمونهای فسفاته

آزمونهای فسفاته

آزمونهای فسفاته وجود ابهامات بسیار در کیفیت قطعات رنگ شده، همچنین تفاوت نظر در سنجش کیفیت رنگ و خرابیهای آن، پس از گذشت زمان لزوم

بخوانید »