نشریه پیام آبکار

چه اعمالی در واحدهای آبکاری : توجیه دارند/ ندارند

 

قسمت دوم

مهندس حسین هزارجریبی

کارشناس فنی صنایع شیمیایی شرکت صنایع شیمیایی معین توس پارت

 

استفاده از ابزار و روش ها در هر فرایندی ممکن است به انجام آن کمک کند اما باید توجه داشت که توجیه اقتصادی و علمی دارد یا خیر.

حال به چند مورد از این موارد در صنعت آبکاری می پردازیم.

توضیحات توجیه

انجام کار

 

 

 

استفاده از کیسه های آندی در فرآیند آبکاری بخصوص از نوع اسیدی مانند نیکل ، مس و گالوانیزه بسیار کاربردی و قابل توجیه اند این کیسه ها باجنس پلی استر همزمان با جلوگیری از ورود یکسری ناخالصی های آند به داخل الکترولیت به تعادل راندمان برق دهی آند و کاتد و جلوگیری از سوختگی پوشش نیز کمک بسیار می کنند.

دارد

 

 

استفاده از کیسه آندی

 

 

 

استفاده از فن آوری التراسونیک در فرآیند چربی زدایی کمک بسیاری به بالا رفتن کیفیت چربی زدایی و نیز پایین آمدن هزینه ها نموده است و همچنین سرعت عمل بالای آن نیز از مزایای این سیستم است چرا که تا قبل از این سیستم ، براحتی نمی توانستیم چربی ها و اجرام داخل منافذ و شیارهای های قطعه را از بین ببریم. در این روش با ضربات ناشی از امواج با فرکانس های مشخص ، ذرات چربی از منافذ خارج شده و در محلول چربیگیر از بین می رود.

 

دارد استفاده از سیستم التراسونیک

 

 

 

 

امروزه با پیشرفت صنعت تصفیه پساب آبکاری ، می بایست حتما در انتخاب و خرید سیستم های تصفیه دقت بسیاری داشت چراکه علاوه بر تفاوت عملکرد تصفیه خانه های آبکاری با محوریت حذف فلزات سنگین با تصفیه خانه های رایج بیولوژیک ، راندمان و کارآیی آن سیستم است . بارها شاهد نصب سیستم های تصفیه پساب آبکاری بوده ایم که پس از مدتی به دلیل مصرف بالای مواد اولیه و همچنین استهلاک بالا مجبور به توقف کار و خارج نمودن سیستم از مدار همراه با هدر رفت سرمایه شده اند.

 

ندارد

 

استفاده از تصفیه خانه ارزان قیمت

 

 

 

 

استفاده از توپک های شناور مخصوص در مخازن آبکاری بسیار کاربردی می باشد . ثبات دمای الکترولیت ، پایین آوردن میزان تبخیر و مصرف کمتر انرژی جهت گرمایش از جمله مزایای استفاده از این توپک ها می باشد.

 

دارد

 

استفاده از توپ شناور روی مخزن آبکاری

 

 

 

 

تلاطم الکترولیت ها می تواند کمک زیادی به یکنواختی غلظت افزودنی ها و دمای محلول در تمام قسمت های وان کند که این امر با هوادهی با ساید چنل قابل انجام خواهد بود و همچنین گردش بیشتر الکترولیت در اطراف قطعه را سبب می شود. در این شرایط عمل فیلتراسیون با دقت و حجم بیشتری هم نیاز خواهد بود.

دارد

 

 

استفاده از سیستم هوا دهی

 

 

 

 

 

متاسفانه بارها شاهد اتفاقات و حوادث تلخ ناشی از کار به روش غیر اصولی چربی زدایی قطعات با بنزین بوده ایم. اصول درست چربی زدایی با روش حلال استفاده از سیستم و تجهیزات مخصوص و همچنین حلال هایی مانند پر کلرو اتیلن با نقطه احتراق بالا و فشار بخار کمتر با کمترین خطر و اثرات سوء بر بدن می باشد.

استفاده از محلول سود گرم نیز می تواند بعنوان روش جایگزین پیشنهاد شود.

ندارد

 

بنزین شویی

 

 

 

 

بدلیل وجود بخارات اسیدی و خورنده در کارگاه های آبکاری ، استفاده ار پوشش های اپوکسی و جایگزین کردن آن با رنگ های روغنی معمولی کمک بسیاری به دوام و ماندگاری دستگاهها ، تجهیزات و حتی سازه های فلزی و آهنی می نماید.که در نهایت به بهره وری بیشتر یک کارگاه کمک شایانی خواهد کرد.

دارد

 

استفاده از پوشش های اپوکسی

 

 

 

 

قراردادهای پشتیبانی و نگهداری خطوط آبکاری با کارشناسان خبره از آن جهت حائز اهمیت است که دائما تمام محلول ها و تجهیزات تحت کنترل بوده و از حوادث و خسارات ناشی از غفلت ها و خطاهای شخصی در امان خواهد بود. و به گونه ای آن واحد بیمه خواهد شد. و همچنین تاثیرات این قراردادها در بهره وری و سودآوری هر واحد بسیار ملموس خواهد بود.

 

 

 

دارد

 قراردادهای پشتیبانی و نگهداری

 

 

 

این مطلب چقدر برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

صنایع آبکاری نگین

صنایع آبکاری نگین

ارائه دهنده : آبکاری پلاستیک : خط دستی – خط اتوماتیک آبکاری وکیوم آبکاری پلی استر آبکاری پلاستیک به منظور تولید قطعات با اشکال هندسی

بخوانید »